Kontakta oss
Marknadsföring Medieköp Nyhet Varumärke/kommunikation

Medieinvesteringar 2022

Från toppnoteringar till inbromsning

Investeringarna bland de stora annonsörerna på att synas har under stora delar av 2022 varit större än någonsin hittills. Under våren märktes inte någon direkt påverkan av en påbörjad lågkonjunktur trots inflations- och ränteökningar, energikris och krig.   

Under maj månad uppnåddes till och med den högsta noteringen i Mediebyråbarometern någonsin, mätt i omsättningen som förmedlats via Sveriges Mediebyråer. Det var många olika medieslag som hade toppnoteringar samtidigt. Utomhusmarknaden hade en tillväxt med hela 55,5 procent vilket är den högsta noteringen någonsin för branschen.    

Utomhusmarknaden har sedan fortsatt väldigt starkt under sommaren vilket är en traditionellt bra period för marknaden. Det var även en stark efterfrågan under augusti och september inför valet 2022. Vi på Demoskop som arbetar med flera av de stora utomhusaktörerna märker att det har varit och är ett fortsatt högt tryck i branschen. Intresset för att mäta och följa upp effekterna via effektiva kampanjmätningar är därför även starkt efterfrågat. Där känner vi att vi verkligen kan bidra genom vår expertis inom området. Våra kampanjmätningar gör att vi kan stötta kunder med att se vilka typer av format och uttryck som fungerar bra respektive mindre bra och att se vad som skapar observation och intresse.   

En tydlig trend är att annonsörerna har haft en vilja av att satsa på breda räckviddsmedier överlag, med fokus på TV, radio och utomhus under 2022. Det innebär att mediebudgeterna har blivit större och fokus på ROI ännu tydligare. Något vi på Demoskop märker av då vårt upplägg för Media Mix Modelling blir allt mer efterfrågat. Där finns möjligheter att kartlägga enskilda medieslags direkta påverkan antingen på direkt försäljning eller på KPI:er som exempelvis preferens i varumärkestrackingen.

I Institutet för Reklam- och Mediestatistiks (IRM) tillväxtprognos, som publicerades i september, förväntas den svenska mediemarknaden för första gången någonsin passera 50 miljarder kronor under 2022. Tillväxten beror både på att satsningarna på de digitala medierna har varit och kommer fortsätta vara väldigt stark, i kombination med att de traditionella medierna haft en tydlig återhämtning efter pandemin. Under 2023 tror man dock att tillväxten tydligt kommer att bromsa in. Både utifrån att satsningarna på den digitala annonsmarknaden kommer att avta, samt att de traditionella medierna inte kommer att vara lika mycket i fokus som direkt efter pandemin.

Vi ser utifrån det att behovet av effekt och ROI kommer att vara ännu mer i fokus och behovet av insikter kring vad som driver försäljningen och den långsiktiga varumärkespositioneringen allt större. Vi ser fram emot att få hjälpa våra kunder med olika aspekter gällande det. Hör gärna av dig om du också vill veta mer om möjligheterna för din verksamhet.

https://dev12.lennandia.com/expertise/marknad-media/


Ytterligare inom: Marknadsföring

Visa alla inom: Marknadsföring