Handelskammaren skapar dialog genom Status Sthlm
Utmaning och problemställning
Stockholms Handelskammare är en medlemsorganisation med 1500 företag som grundades 1902 – arbetat för förändring sedan dess. Medlemmarna är koncentrerade till Stockholm-Uppsala men finns i hela landet – många är också globala. Stockholms Handelskammare är näringslivets förlängda arm inom internationell handel, erbjuder tvistlösning via Skiljedomsinstitutet, arbetar med näringspolitik och är ett viktigt nätverk för medlemmar och intressenter.
Under pandemin erbjöds medlemsföretagen en kristelefon. Samtalen visade konkret ett behov av att föra en löpande dialog och därigenom skapa insikter. Insikterna kan användas både för intern verksamhetsutveckling och för extern opinionsbildning både i kontakten med politiker och med media. Samtidigt skapas en närmare relation till medlemsföretagen.
Så löste vi det
Demoskop kontaktades för att skapa en community som döptes till Status Sthlm. En särskild webbportal byggdes upp som är integrerad med Stockholm Handelskammares egen hemsida. Färg och form följer Stockholm Handelskammares grafiska profil.
Status Sthlm består av medlemmar i Stockholms Handelskammare och andra företag i regionen. Rekryteringen sker genom att företagsledare bjuds in att svara på en undersökning och i slutet av undersökningen erbjuds man medlemskap i communitien. Som ersättning får man ta del av undersökningsresultaten, information och tips och man blir inbjuden till olika event. Anonymitet och sekretess följer sedvanliga branschetiska regler för undersökningar. Medlemmarna blir inbjudna till engagerande, intressanta och korta undersökningar ungefär varannan månad.
Detta blev resultatet
Status Sthlm är ett värdefullt sätt att engagera medlemmarna, skapa dialog och förstå villkoren för företagen i regionen. Alla branscher och företagsstorlekar är representerade. Resultatet har genererat stort intresse från politiker och media.
– Vi har hittat ett väldigt bra sätt att ständigt ha kontakt med våra medlemmar och fånga in åsikter på ett strukturerat sätt som blir lätt att ta till oss. Samtidigt får vi material vi kan använda för opinionsbildning, säger Fredrik Erfelt, biträdande näringspolitisk chef.’
Relaterat innehåll
Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /home/demoskop/public_html/demoskop.se/wp-content/themes/demoskop2023/template-parts/content.php on line 62
Ytterligare kundcase
Stålbyggnadsinstitutet – analys av öppna svar med vårt AI-verktyg, Stella
Bakgrund Stålbyggnadsinstitutet bad Demoskop analysera tidigare genomförda undersökningar om hur arkitekter ser på stål som byggnadsmaterial. Analyserna omfattade en mängd […]
Läs merKompetenskartläggning: Vad behöver Industrin?
Utmaning och problemställning De stora teknikskiften som pågår till följd av digitalisering och övergången mot klimatneutralitet utgör en av de […]
Läs merHur definierar man mål för en komplex varumärkesresa?
Utmaning och problemställning Hur definierar man tydliga och mätbara mål för en varumärkesresa? Särskilt när det är ett väldigt välkänt […]
Läs mer