Kontakta oss

Omställningsindikatorn visar hur arbetsmarknaden förändras

Utmaning och problemställning

Synen på utbildning har ändrats från att ses som något som man ägnar sig åt tidigt i livet till att vara en återkommande del av hela ens arbetsliv. En student är inte längre per definition 19 år, klädd i overall och boende i korridor. Dagens studenter förväntar sig i allt högre grad att utbildningen ska vara anpassad till deras liv och livsstil snarare än tvärtom. På Demoskop så har vi noga följt hur paradigmskiftet inom utbildning ställer nya krav på företag, organisationer och myndigheter i och med att det livslånga lärandet blivit ett ledord som alla måste förhålla sig till.

Så löste vi det

Demoskop kunde under början av 2022 konstatera att större förändringar var att vänta avseende kompetensförsörjning, omställning och utbildning. Arbetsmarknadens parter och politiken hade gemensamt kommit överens kring förändringar av LAS och utveckling av ett nytt omställningsstudiestöd. Ett stöd som hade potentialen att skapa nya möjligheter och utmaningar för arbetstagare och arbetsgivare.

Detta blev resultatet

Mot bakgrund av detta inleddes ett kvalitativt arbete samt en dialog med potentiella kunder om en större undersökning med fokus på arbetstagares syn på utbildning, kompetensutveckling och livslångt lärande. Efter en tid beslutades att undersökningen med namnet Omställningsindikatorn skulle genomföras av Demoskop för Svenskt Näringslivs räkning.

Samarbetet är långsiktigt och följer hur arbetstagare i Sverige tänker kring att utbilda sig under arbetslivet – om de kan tänka sig att ställa om och byta bana, vad drivkrafterna till detta är och vilka potentiella hinder som finns. Insikterna underlättar för Svenskt Näringsliv och deras medlemsorganisationer att följa utvecklingen, identifiera risker och möjligheter, samt fatta väl grundade beslut i en tid då arbetsmarknaden förändras.

– Omställningsindikatorn är ett utmärkt exempel på hur vi på Demoskop vill jobba. Vi har expertis inom områden som är relevanta för våra kunder och hittar sätt att tillsammans med dem utveckla och genomföra undersökningar som stärker förståelsen för ett område och möjliggör att kunderna fattar välinformerade strategiska beslut”, säger Anton Landehag, affärsområdeschef på Demoskop.

Relaterat innehåll


Ytterligare kundcase

Visa alla kundcase