Aftonbladets mätningar och agendasättande journalistik
Utmaning och problemställning
2014 var ett så kallat supervalår med både ett EU-parlamentsval och riksdagsval. Behovet av journalistik som beskrev opinionen korrekt, snabbt och med möjlighet till fördjupning var stort. Sveriges största mediehus, Schibsted, gav oss i uppdrag att etablera en panel baserad på den egna publiken. Tillämpningen skulle även vara bredare och till exempel användas för affärsutveckling och kampanjuppföljning för annonsörer.
Så löste vi det
Genom olika rekryteringskanaler på de egna sajterna kunde vi snabbt bygga upp en panel med svenska folket. Schibsteds räckvidd i allmänhet och Aftonbladets räckvidd i synnerhet visade sig vara en unik källa för att kunna skapa en panel som kan spegla svenska folket. Stort fokus lades vid att utforma ett kvalitetssäkringsprogram som säkerställde panelens tillförlitlighet samt en bra användarupplevelse. Korta enkäter och avsaknad av belöningar var andra framgångsfaktorer för hög kvalitet.
Detta blev resultatet
2024 firar panelen 10 år och Aftonbladet och Demoskop har efter hand fördjupat samarbetet. Sedan start har vi genomfört dagliga undersökningar och kan därmed ligga nära nyhetshändelser. Panelens storlek och täckning gör att vi kan göra lokala undersökningar och därmed skapa djupare förståelse för samhällsfenomen och bidra till att skapa agendasättande journalistik. Användningen är bred och undersökningarna håller högsta kvalitet. I valet 2022 var Demoskops väljarbarometer den som kom närmast valresultatet. Avvikelsen från valresultatet var den lägsta i Sverige på 20 år.
– Vi är väldigt glada för samarbetet med Sveriges främsta mediehus. Vårt samarbete har givit eko långt utanför Sveriges gränser och vi har massor med idéer för att fortsätta utvecklingen, säger Karin Nelsson, vd Demoskop.
– För Aftonbladet har samarbetet inneburit att vi kunnat presentera en lång rad intressanta insikter både om svensk politik och i andra frågor. Det är viktigt för oss både redaktionellt och kommersiellt, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.
Relaterat innehåll
Ytterligare kundcase
Stålbyggnadsinstitutet – analys av öppna svar med vårt AI-verktyg, Stella
Bakgrund Stålbyggnadsinstitutet bad Demoskop analysera tidigare genomförda undersökningar om hur arkitekter ser på stål som byggnadsmaterial. Analyserna omfattade en mängd […]
Läs merKompetenskartläggning: Vad behöver Industrin?
Utmaning och problemställning De stora teknikskiften som pågår till följd av digitalisering och övergången mot klimatneutralitet utgör en av de […]
Läs merHur definierar man mål för en komplex varumärkesresa?
Utmaning och problemställning Hur definierar man tydliga och mätbara mål för en varumärkesresa? Särskilt när det är ett väldigt välkänt […]
Läs mer