Berrybooster – Cloudberrys nyskapande AI-verktyg byggd på Stella Research Engine™
Utmaning och problemställning
Cloudberry Communications är en PR-byrå som arbetar med innehållsdriven och affärsutvecklande kommunikation. Ungefär hälften av Cloudberrys kunder är globala teknikföretag och andra hälften är inom offentlig sektor, främst inom samhällsbyggnad.
Generativ AI har varit ett redskap sedan introduktionen av Chat GPT och Cloudberry var tidigt igång med att såväl träna själva som tillsammans med kunderna. Men verktyget var inte tillräckligt och det blev också spridd användning av olika språkmodeller och processer. Cloudberry har höga krav på säkerhet och ville samla språkmodellerna och kunna kombinera de olika fördelar som de erbjuder samt möta krav från kundsidan på att använda särskilda modeller.
Cloudberry har övervägt att bygga ett eget verktyg från grunden på liknande sätt som Demoskop gjort via samma opensourcelösning, men hittade Demoskops verktyg Stella Research Engine™ som motsvarade de högt ställda kraven på säkerhet, kvalitet och flexibilitet.
Så löste vi det
Vi satte upp Berrybooster baserad på Demoskops AI-plattform Stella Research Engine™-licens. Inom ramen för installationen har Cloudberry skapat egna assistenter och agenter som stöttar deras verksamhet.
Demoskop har hjälpt till med:
- Den agnostiska teknikplattformen som hanterar flera olika språkmodeller (Open AI, Antropic, Mistral, Google och AI Sweden)
- Onboarding för medarbetare
- Stöd för att anpassa AI-policy till tjänsten
- Säkerhetsrådgivning
- Stöd att ta fram prompter för assistenter och agenter
Stella Research Engine™ utvecklas kontinuerligt och Berrybooster har därmed alltid tillgång till de senaste modellerna.
Detta blev resultatet
Berrybooster – Cloudberrys version av Stella Research Engine™ – har utvecklat byråns arbetsprocesser och leveranskapacitet på flera områden.
- Arbetsprocesserna har effektiviserats: Det går snabbare att samla in information och ta fram utkast som medarbetarna sedan förädlar och kvalitetssäkringen har förbättrats genom att verktyget kan validera faktaunderlag.
- Stärkt position på marknaden: Tillgången till avancerad AI-kapacitet genom Berrybooster har stärkt Cloudberrys position som innovativ partner för sina kunder.
- Förbättrad kundupplevelse: Kunderna får snabbare respons genom att svarstider på kundförfrågningar har reducerats avsevärt genom effektivare informationshantering. Kunder erbjuds nu fler och mer välgrundade handlingsalternativ baserade på bredare analyser. Kommunikationsstrategier har också blivit mer träffsäkra genom förbättrad dataanalys och målgruppsförståelse.
– Vår version av Stella Resarch kallar vi för BerryBooster för det är precis det den ska göra för oss. Tekniken ersätter inte våra förmågor på Cloudberry, utan förstärker och ger oss bättre utgångsläge. Vi får, när vi frågar rätt, mer nyanserade bilder av olika möjligheter. Det hjälper oss att bli mer kreativa och gör det möjligt att hålla koll på stora mängder information och perspektiv, säger Eva Nielsen, vd och medgrundare på Cloudberry.

VD Cloudberry
– Vi är väldigt glada för det förtroendefulla samarbetet. Cloudberry har höga krav på kvalitet och användarvänlighet och vi möts kring vår gemensamma syn på möjligheterna med generativ AI. Arbetssättet präglas av lustfylld nyfikenhet och omsorg om kvalitet. Det sporrar och inspirerar utvecklingen av Stella, säger Karin Nelsson, vd Demoskop.

VD Demoskop
Ytterligare kundcase
Stålbyggnadsinstitutet – analys av öppna svar med vårt AI-verktyg, Stella
Bakgrund Stålbyggnadsinstitutet bad Demoskop analysera tidigare genomförda undersökningar om hur arkitekter ser på stål som byggnadsmaterial. Analyserna omfattade en mängd […]
Läs merKompetenskartläggning: Vad behöver Industrin?
Utmaning och problemställning De stora teknikskiften som pågår till följd av digitalisering och övergången mot klimatneutralitet utgör en av de […]
Läs merHur definierar man mål för en komplex varumärkesresa?
Utmaning och problemställning Hur definierar man tydliga och mätbara mål för en varumärkesresa? Särskilt när det är ett väldigt välkänt […]
Läs mer