Demoskop och Penetrace inleder samarbete för ökad affärsnytta
Demoskop inleder ett samarbete med Penetrace med fokus på den nordiska marknaden. Kombinationen av marketing intelligence teknologi, marknadsförståelse och rådgivning bidrar till ökad affärsnytta för kunderna.
I en snabbt föränderlig värld där synen på ett varumärke kan skifta snabbt, ökad tillgång till data och det faktum att det är svårare att nå igenom bruset blir behovet av relevanta insikter större.
Affärsbeslut fattas idag löpande och det råder ingen brist på data. Utmaningen är att avgöra vilka dataunderlag som är relevanta och hur olika handlingsalternativ påverkar affären. Penetrace marketing intelligence plattform bidrar till att strukturera data löpande. Demoskop har analys- och rådgivningskompetensen att sortera vilken data som är relevant och hur olika beslut kan påverka. Denna insikt är grunden för samarbetet.
Demoskop är ett av Sveriges ledande analysföretag och Penetrace har en marknadsledande ställning i Norden när det gäller marketing intelligence. Gemensamt siktar företagen på ett nordiskt erbjudande.
”Vi har sneglat med beundran på Penetrace lösningar och sätt att arbeta i flera år. Under en tid har vi arbetat tillsammans bakom kulisserna och det känns väldigt roligt att äntligen kunna berätta för marknaden hur vi kan bidra till ett bättre affärsbeslut”, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.
”Vi är ett team som arbetar med kompetenta konsulter i många länder. Det har tagit oss 5 år att hitta en partner i Sverige som menar allvar med att koppla samman analys och teknologi för att nå affärsmål för sina kunder. Vi ser fram emot att skapa kundvärde tillsammans med Demoskop i många år framöver”, säger Henning Tunsli, vd för Penetrace.
”Det känns väldigt roligt att nu kunna berätta om samarbetet. Vi har arbetat tillsammans en tid och kunnat se hur vi stärker och utvecklar våra kunders affär. Dessutom trivs vi tillsammans”, säger Peter Bryngelson, Head of Brand & Communication research Demoskop
Som en del i lanseringen av samarbetet så hölls ett gemensamt frukostseminarium i torsdags där vi berättade om respektive företags möjligheter. Temat var affärsrelaterade analyser av varumärkestrackingar och medverkade gjorde även Teresa Hedlund, marknadschef för Allente i Sverige och Finland, som berättade hur vi arbetar tillsammans kring affärsnyttan med trackingen för dem.
Ytterligare inom: Marknadsföring
Medieinvesteringarna tappar – utomhus och radio går starkt
Demoskop följer utvecklingen på mediemarknaden och vi vill belysa vilka faktorer som påverkar förändringarna och vilka trender vi ser. Tanken […]
Läs merMedieinvesteringar 2022
Från toppnoteringar till inbromsning Investeringarna bland de stora annonsörerna på att synas har under stora delar av 2022 varit större […]
Läs merDe digitala medieinvesteringarna accelererar
Under 2020 var Internet det enda medieslaget som fick ökade medieinvesteringar relativt 2019 Pandemin gjorde att medieinvesteringarna tvärbromsade och investeringarna […]
Läs mer