Trenden att köpa och sälja kläder second hand ökar
Unga konsumenter banar vägen för second hand-shopping av kläder visade en undersökning Demoskop gjorde för Future Report för ett år sedan. Ungefär i samma veva ökade klädkedjan H&M sin investering i second hand-tjänsten Sellpy rejält och det har diskuterats vad satsningen betyder. Genom investeringen anses H&M öka klimatpressen på andra bolag i branschen, men också att den bidrar till H&Ms övriga hållbarhetsarbete. Nyligen offentliggjordes att varumärket COS, som ingår i H&Ms portfölj, möjliggör för kunderna att sälja sina COS-kläder via plattformen Resell och kritiken lät inte vänta på sig. Argumentet att Resell positioneras för att stärka COS ambition att bli ett helt cirkulärt och förnyelsebart varumärke har mötts av kritik att det är ett sätt för H&M att vrida fokus och därmed slippa att möta kritiken som handlar om överproduktion av kläder. Hållbarhetskonsulten och advokaten Aja Barber säger ”- Det finns ett värde, men låt oss vara ärliga, de försöker bara ta sig in på marknaden för återförsäljning,” säger hon till Vogue Business. H&M svarade att de givetvis är intresserade att sälja vad de producerar, men att sättet som mode produceras på måste förändras och att H&M har en stort ansvar.
Allt fler sajter och appar för second hand-kläder med olika inriktning dyker upp: Rebell, positionerar sig mot lyxmärken, och via Plick, möts säljare och köpare direkt. Detta är bara två exempel. Häromveckan kom dessutom nyheten att Zalandos kunder i Tyskland och Spanien kommer att kunna köpa och sälja second hand hos Zalando och inom kort lanseras tjänsten även i Belgien och Holland. Zalando värjer sig från att använda hållbarhet som främsta argument och fokuserar sin lösning helt enkelt på att kunderna kan byta använda kläder mot nya plagg. I utbyte mot sina använda kläder får säljarna inte några pengar. Istället får de en gåvocheck för att kunna köpa nya plagg eller kan donera till välgörenhet. På så sätt undviker man att kannibalisera på andra delar av verksamheten. Zalando menar att det är just den yngre generationen där intresset är som störst och det ökar kraftigt bland Millennials. Men allt är inte frid och fröjd med ökad återanvändning av kläder som tar stöd av olika plattformar. Future Report pekade också på utmaningen med att klädkonsumtion via digitala plattformar innebär returer, vilket är nästa utmaning att hantera för att kunna nå en cirkulär klädindustri.
Ytterligare inom: Fördjupningar
DigitalPresencePro – 4 steg till en smart e-handel
Vi på Demoskop använder de nya möjligheterna med AI för att hjälpa våra uppdragsgivare att skapa en konkurrenskraftig e-handel. […]
Läs merMedienytt från Demoskop
Oktoberöverraskning: Rekordnivåer för medieinvesteringar trots lågkonjunktur och mediemarknadens skiftande landskap Demoskop följer utvecklingen på mediemarknaden och vi vill belysa vilka […]
Läs merÖkad polarisering i synen på Israel
Efter Hamas överraskningsattack på Israel den 7 oktober och Israels efterföljande invasion av Gaza har nyheterna fyllts av historier om […]
Läs mer