Medienytt från Demoskop
Oktoberöverraskning: Rekordnivåer för medieinvesteringar trots lågkonjunktur och mediemarknadens skiftande landskap
Demoskop följer utvecklingen på mediemarknaden och vi vill belysa vilka faktorer som påverkar förändringarna och vilka trender vi ser. Tanken är att ge dig ett enkelt underlag för att kunna sätta dina egna marknadsinsatser i ett större sammanhang. De totala medieinvesteringarna backade med 0,9 procent för oktober, jämfört med samma period förra året, men flertalet mediekategorier uppvisade positiv tillväxt och flera av dem nådde rekordnivåer. Källa: Sveriges Mediebyråer
I en tid präglad av ekonomisk osäkerhet och utmaningar, har oktober 2023 visat sig vara en månad full av överraskningar på mediemarknaden. Trots den pågående lågkonjunkturen och den allmänna nedgången i medieinvesteringar, har flera mediekategorier nått höjder som tidigare var otänkbara. Radio, utomhusreklam, sociala medier och onlinevideo har alla nått rekordnivåer och stått som starka pelare i mediemarknaden. Samtidigt fortsätter traditionella medier som TV och print att kämpa mot nedgången.
Under en längre tid har vi sett en tydlig överflyttning från investeringar i TV och print till sociala medier och online men även till utomhus/trafik samt radio.
Influencer Marketing i fokus
Den 24 oktober meddelade Patent- och marknadsdomstolen en ny dom i ett mål mellan Konsumentombudsmannen och en influencer samt hennes företag. Domstolen beslutade att företaget är skyldig att betala vite på drygt en miljon kronor till staten. Det är tydligt att det behövs tydligare riktlinjer för influencers, så att det blir lättare att göra rätt.
Influencer marketing har blivit en central angelägenhet på EU-kommissionens agenda. I samarbete med nationella tillsynsmyndigheter pågår nu en omfattande granskning av influencers inom unionen och deras beteende på sociala medier.
För att göra det lättare för både influencers och annonsörer att följa de gällande reglerna har EU-kommissionen lanserat en ny resurs, Influencer Legal Hub. Plattformen erbjuder korta videoutbildningar som tar upp grundläggande information om olika aspekter av influencer marketing. Genom denna satsning strävar EU-kommissionen efter att skapa en mer transparent och välinformerad miljö för influencer marketing inom unionen.
Läs mer på kommissionens webbplats här
Om annonsörer vill anlita en influencer bör man ha koll på den skatterättsliga aspekten. De skattemässiga förutsättningarna ser nämligen olika ut beroende på hur influencerns verksamhet ser ut.
/Helen Borgardt
Head of Market & Communication, Demoskop
Ytterligare inom: Fördjupningar
DigitalPresencePro – 4 steg till en smart e-handel
Vi på Demoskop använder de nya möjligheterna med AI för att hjälpa våra uppdragsgivare att skapa en konkurrenskraftig e-handel. […]
Läs merÖkad polarisering i synen på Israel
Efter Hamas överraskningsattack på Israel den 7 oktober och Israels efterföljande invasion av Gaza har nyheterna fyllts av historier om […]
Läs merAI: Människans nya medspelare
AI: Människans nya medspelare
Läs mer