DigitalPresencePro – 4 steg till en smart e-handel
Vi på Demoskop använder de nya möjligheterna med AI för att hjälpa våra uppdragsgivare att skapa en konkurrenskraftig e-handel.
Steg 1
Här tittar vi på vilka söktrender det finns inom branschen i stort. T.ex. i vilken utsträckning man söker på vissa typer av tjänster, produkter eller rådgivning.
Steg 2
Här analyserar vi både trafiken och innehållet på utvalda konkurrenters hemsidor:
- Dels genom ett verktyg som ger en översikt av:
- Hur många unika besökare konkurrenterna har
- Varifrån besöken kommer, t.ex. direkttrafik där man söker direkt på adressen, organiska sökord, köpta sökord, länkar från andra sidor och sociala medier
- Avvisningsfrekvensen, d.v.s. om man tittar på flera olika sidor eller inte
- Hur lång tid man i genomsnitt stannar på sidan
- Dels genom en AI-lösning där vi analyserar innehållet på sidan och vilka delar som gör den framgångsrik
Steg 3
Analys av trafiken och e-handeln på den egna hemsidan genom Google Analytics eller motsvarande verktyg. Detta ställs i direkt relation till analysen av konkurrenternas hemsidor.
Steg 4.
En fördjupad förståelse av hur besökarna på den egna hemsidan upplever den. Med vilka syften man besöker den och om man hittar den information man söker efter och om det är något man eventuellt saknar.
Kontakta mig för ett förutsättningslöst möte om vilka möjligheterna kan vara för ert företag.
Ytterligare inom: E-handel
Pris slår fortfarande hållbarhet när unga e-handlar
När den digitala tidsåldern fortsätter att forma våra köpbeteenden, står e-handeln inför en given och betydande utmaning: hållbarhet. E-handelns starka […]
Läs merE-handeln på frammarsch
Nu lättar äntligen restriktionerna och vi får återgå till något som liknar livet före pandemin. Samtidigt har de senaste åren […]
Läs mer