E-handeln på frammarsch
Nu lättar äntligen restriktionerna och vi får återgå till något som liknar livet före pandemin. Samtidigt har de senaste åren tvingat oss att ändra våra vanor och levnadssätt i grunden. Vi har inte arbetat eller gått i skolan som vi brukar, vi har inte rest eller konsumerat som vi brukar och många höll hårt i plånboken när de såg vänner, familj eller medarbetare förlora sitt arbete – eller själva förlorade sitt. Många övergick från att handla i butik till att handla online.
Demoskops nyligen genomförda undersökning visar att en ökande majoritet av svenska folket handlar regelbundet på Internet, jämfört med förra undersökningen som är genomförd hösten 2019, just innan
pandemin. Vi ser i resultatet att kvinnor handlar i högre utsträckning än män och handeln via Internet är tydligt kopplat till ålder, yngre handlar oftare än äldre, liksom att de med högst inkomst handlar oftare än
de med lägre.
Den är en ökning av konsumtionen i nästan alla kategorier, bortsett från resor som av lätt insedda skäl varit svåra att genomföra och böcker, som också genomgått en digitaliseringsresa genom tillväxten av ljudböcker. Det område som växt mest är kategorin mat som ökat med hela 15 procentenheter. Genom att vi spenderar mer tid i hemmet ser vi en tillväxt inom husgeråd, möbler, prenumerationer på tv/film/tidningar och böcker.
När det gäller volymen av internethandel ser vi att kvinnor handlar fler kategorier än män och de i åldern 30-49 handlar mest av alla åldersgrupper. Konsumtionen är även tydligt kopplad till inkomst. Ju högre inkomst, desto mer konsumerar man via näthandel.
Ladda ned rapporten i sin helhet här
Ytterligare inom: E-handel
Pris slår fortfarande hållbarhet när unga e-handlar
När den digitala tidsåldern fortsätter att forma våra köpbeteenden, står e-handeln inför en given och betydande utmaning: hållbarhet. E-handelns starka […]
Läs merDigitalPresencePro – 4 steg till en smart e-handel
Vi på Demoskop använder de nya möjligheterna med AI för att hjälpa våra uppdragsgivare att skapa en konkurrenskraftig e-handel. […]
Läs mer