Kontakta oss
E-handel Marknad och kommunikation Nyhet Varumärke/kommunikation

Pris slår fortfarande hållbarhet när unga e-handlar

När den digitala tidsåldern fortsätter att forma våra köpbeteenden, står e-handeln inför en given och betydande utmaning: hållbarhet. E-handelns starka tillväxt under de senaste åren har medfört betydande konsekvenser i form av klimatutsläpp och miljöpåverkan.


Det senaste EU-direktivet om hållbarhet syftar till att främja en mer hållbar och miljövänlig e-handel genom att ställa krav på företagen inom sektorn. Direktivet inkluderar regler för att minska koldioxidutsläppen från transporter och leveranser, uppmuntra användningen av miljövänliga förpackningar, och förbättra transparensen kring produkternas ursprung och miljöpåverkan.
Dessa åtgärder är avsedda att minska den negativa miljöpåverkan som e-handeln kan ha, särskilt när det gäller den logistik och de leveranskedjor som krävs för att få produkterna till kundernas dörrar. Genom dessa åtgärder hoppas EU att bidra till att uppnå sina övergripande klimatmål och att skapa en mer hållbar framtid.


Demoskops senaste mätning visar en slående klyfta mellan de åtgärder e-handlare vidtar för att minska sina utsläpp och ungdomars förståelse och beteenden kring miljövänlig e-handel. Det finns ett behov av förändring inom branschen.


Demoskop ställde frågor till 40 B2B e-handlare som visar att hållbarhetsdiskussioner är en central del av det dagliga samtalet inom branschen. Hela 90 procent av de tillfrågade betonar att de arbetar aktivt med hållbarhet i relation till frakt och leveranser. Att hitta nya lösningar för hållbar frakt är en prioritet för 60 procent av e-handlarna, och hållbarhetsfrågor ses som en viktig konkurrensfördel. Men är den det?


Ungdomar är en betydande och växande målgrupp inom e-handeln. Den digitala generationen – upp till 28 år –har, i jämförelse med äldre generationer, en större benägenhet att använda internet för att jämföra priser, läsa recensioner och handla online. Av e-handelns kundbas är hälften under 28.


En kvalitativ intervjustudie bland ungdomar som Demoskop har genomfört visar att ungdomar har svårt att göra miljömedvetna val. Fraktens miljöpåverkan är något ungdomar sällan kopplar till hållbarhet; deras syn på miljöhot är snarare direkt kopplat till produktens tillverkningsland än till dess transportsträcka. Unga vill konsumera miljömedvetet – men pris och bekvämlighet styr fortfarande.


Ungdomar anger att de upplever en brist på tydlig vägledning för hur man faktiskt gör miljömedvetna val. Detta pekar på ett behov av bättre kommunikation och tydlighet från e-handlarna gentemot målgruppen.


E-handlare spelar en nyckelroll i att forma en mer hållbar framtid och bygga upp en lojal kundbas bland dagens ungdomar. Här är några fyra konkreta steg för förändring, och för att överbrygga klyftan och göra hållbar e-handel till norm:

  1. Transparent kommunikation: Öppna upp för dialog och informera om företagens hållbarhetsåtgärder och framtida mål.
  2. Miljövänliga fraktalternativ: Utveckla och erbjud miljövänliga fraktalternativ (helst som förval) som är tydligt märkta och enkla att välja.
  3. Kunskapshöjande initiativ: Lyft fram pedagogiska insatser som hjälper ungdomar att förstå och göra medvetna miljöval. Detta kan inkludera detaljerad information om produkternas och fraktens miljöpåverkan.
  4. Koldioxidneutral leverans: Investera i koldioxidkompenserande åtgärder och samarbeta med miljövänliga logistikföretag för att minimera utsläppen.
    Utmaningen för e-handeln är stor, men möjligheterna större. Genom att agera nu och lyssna på framtidens konsumenter, så kan ni lotsa dem mot en hållbar e-handel. Det går lite för långsamt just nu, och tiden är inne att fullt ut lyfta länken mellan frakt, leverans och hållbarhet.

Vill du veta mer, kontakta Helen Borgardt, Affärsområdeschef Marknad och Kommunikation.

Helen Borgardt
Head of Market & Communication, Senior Advisor
+46 70 567 74 50
helen.borgardt@demoskop.se

Ytterligare inom: E-handel

Visa alla inom: E-handel