Vad är ”Dealbreakers” vid ett köpbeslut?
Schibsted och Demoskop har lanserat den nya studien ”Dealbreakers” där över 2000 personer har kommit till tals om hur faktorer som pris, kvalitet, miljö och bekvämlighet påverkar köpbeslut. Där hittar ni information om att svenska konsumenter anser att pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.
Metoden som används i studien kallas för “splittning”, respondenterna delas upp i fyra stycken olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.
”Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, senior konsult, Demoskop.
Mer information om rapporten ”Dealbreakers: Svenskars vardagliga köpbeslut & avvägningar” hittar ni här och den går att ladda ner här.
Här hittar ni den tidigare rapporten Kommunikation i tider av kris som Demoskop och Schibsted gjort.
Ytterligare inom: Kommunikation
Kommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs merKommunikationsguide 1: Skapa kampanjer som berör
Hur skapar man kommunikation som inte bara syns – utan också känns? Effektiv kommunikation kräver mer än kreativitet i dagens […]
Läs merDe digitala medieinvesteringarna accelererar
Under 2020 var Internet det enda medieslaget som fick ökade medieinvesteringar relativt 2019 Pandemin gjorde att medieinvesteringarna tvärbromsade och investeringarna […]
Läs mer