Vad är ”Dealbreakers” vid ett köpbeslut?
Schibsted och Demoskop har lanserat den nya studien ”Dealbreakers” där över 2000 personer har kommit till tals om hur faktorer som pris, kvalitet, miljö och bekvämlighet påverkar köpbeslut. Där hittar ni information om att svenska konsumenter anser att pris och kvalitet är minst lika viktiga som klimatet, ibland till och med viktigare.
Metoden som används i studien kallas för “splittning”, respondenterna delas upp i fyra stycken olika grupper och sedan får varje grupp ta ställning till ett påstående.
”Första gruppen får svara på ett grundpåstående och de övriga tre grupperna får svara på grundpåståendet plus något som upplevs negativt. På så sätt kan vi se huruvida olika aspekter påverkar själva köpbeslutet, så kallade ”dealbreakers”, säger Pelle Ahlin Olofsson, senior konsult, Demoskop.
Mer information om rapporten ”Dealbreakers: Svenskars vardagliga köpbeslut & avvägningar” hittar ni här och den går att ladda ner här.
Här hittar ni den tidigare rapporten Kommunikation i tider av kris som Demoskop och Schibsted gjort.
Ytterligare inom: Kommunikation
De digitala medieinvesteringarna accelererar
Under 2020 var Internet det enda medieslaget som fick ökade medieinvesteringar relativt 2019 Pandemin gjorde att medieinvesteringarna tvärbromsade och investeringarna […]
Läs merVad gör egentligen svenskarna framför TV:n?
Vad äter svenskarna framför tv:n, vad bråkar de om och vem ser de helst på tv med? Det har TV-leverantören […]
Läs merDigital mätbarhet, en översikt
Under 2019 lanserade Expertteam Mediekvalité, en expertgrupp i samarbete med Sveriges Annonsörer, en guide om digital annonsering i syfte att […]
Läs mer