Stella gjorde Demoskop beroende av ai
Karin Nelsson, vd Demoskop är intervjuad i Veckans Brief om vår AI-satsning Stella Research Engine.
Läs utdrag ur intervjun här:

I två år har undersökningsföretaget Demoskop jobbat med sin ai-plattform Stella. Vd Karin Nelsson klarar numera inte en dag utan Stella. Och nu väntar en utlandslansering.
När ChatGPT dundrade in under 2023 fick det Demoskop att tänka till.
– Vi insåg att vi kunde effektivisera våra interna processer och förbättra leveransen till kund, säger Karin Nelsson, vd på Demoskop.
Företaget körde i gång projekt inom textanalys, bild- och kodgenerering och analys av undersökningar. Demoskop insåg tidigt att bolaget behövde använda ett stängt ai-verktyg för att hålla kontrollen på alla data.
– Så vi byggde en säker, flexibel och agnostisk plattform som kan hantera flera olika språkmodeller och där vi kan skräddarsy agenter för olika uppgifter. Olika språkmodeller är bra på olika saker. En del är bättre på just svenska, andra på att göra statistiska bearbetningar, eller på att skapa vissa analyser och så vidare. Agenterna kan man också bygga ihop så att de samarbetar.
Vissa språkmodeller rensar bort sexistiska eller rasistiska kommentarer eller andra ”dumheter” som respondenter anger i öppna frågor.
– Vi har ocensurerade modeller för att kunna analysera all data. En stor fördel med ai är just att analysera och tematisera öppna svar.
Demoskop märkte snart att bolagets konsulter hade nytta av ai för att skriva, analysera, sortera i stora datamängder, men även för att innovera.
– Vi såg att vi helt enkelt kunde utveckla processen även för konsulterna.
Idag har Demoskops Stella ett 10-tal utvecklade agenter som både kan användas internt och av kunderna. ai-verktyget kan bland annat användas för att skapa syntetiska personas, baserade på verkliga målgruppsdata och som det går att chatta med. Stella kan hjälpa till i alla delar av insiktsarbetet, som att skapa frågeformulär, att koda, integrera olika datakällor, analysera och skapa rapporter. Men det finns även tjänster för att skapa workshops, göra illustrationer, transkribera ljud och till och med för att sökordsoptimera en hemsida till exempel. En agent hjälper till att vässa Demoskop i offentliga upphandlingar.
– Vi upptäcker nya saker hela tiden som vi själva kan använda ai till och antalet agenter växer. Från att ha varit ett klassiskt undersökningsföretag breddar vi vårt utbud och kan göra så mycket mer, säger Karin Nelsson och exemplifierar:
– Vi kan omvandla text till talad röst, alltså spela in poddar. Just den agenten har visat sig vara en av våra populäraste applikationer.

Karin Nelsson berättar vidare:
– Just nu är vi i slutfasen av att utveckla en modell för förtester av kampanjmaterial. Det har tidigare varit för dyrt. Nu finns det en ny affärsmöjlighet för oss att ta vara på. Vi har också en agent som blixtsnabbt skapar insiktsrapporter, vilket gör oss starkare i leveransen till kund.
Idag bygger Stella på många olika ai-verktyg:
– Vår plattform kombinerar open source, språkmodeller samt teknik vi själva utvecklat. Språkmodellerna kombineras med specialbyggda agenter och machine learning i kärnan. Sedan bygger vi på med olika datakällor, till exempel intervjudata eller öppna datakällor, säger Karin Nelsson, som lyfter fram flexibilitet som en viktig egenskap.
– Flexibiliteten är en stor fördel eftersom det ständigt släpps nya modeller. Det gör oss snabbfotade och vi blir ett säkert kort för våra kunder som får tillgång till de bästa modellerna.
Vilka språkmodeller jobbar ni med?
– I nuläget har vi bland annat OpenAI, Anthropic, Google och Mistral. Vi har jobbat med DeepSeek och Grok, men tog bort dem när det visade sig att de hade brister, säger Karin Nelsson och utvecklar:
Trots lite halleluja-känsla har vägen till ett eget ai-verktyg inte varit enkel.
– Det har varit svårare än man kan tro. Språkmodellerna blir allt bättre och har olika fördelar. Språkförståelse är ett problem, ett annat är att förstå hur man kan ändra inställningar i språkmodellerna för att hantera bias och hallucinationer på bästa sätt. Det räcker inte med att kunna prompta, man måste förstå hur språkmodellerna fungerar på djupet och kunna applicera dem i verksamheten. Vi har lärt oss efterhand och blivit riktigt vassa på att bygga agenter som är specialiserade på olika konkreta uppgifter.
Alla som jobbar på Demoskop har sin egen agent och tillgång till gemensamma specialanpassade agenter.
– Min grundagent hjälper mig i mina dagliga vd-uppgifter. Jag har också en agent, en juristagent, där jag har läst in våra avtal, inklusive kollektivavtalet. Mina egna agenter hjälper mig att hitta information, ge överblick och föreslå handlingsalternativ, säger Karin Nelsson och brasklappar:
– Vi har givetvis en ai-policy som beskriver hur vi arbetar med ai. Som medarbetare har vi alltid ansvar för hur vi använder ai och kvalitetssäkring samt att vi alltid använder ’human in the loop’. Bara för att jag har min juristagent innebär det inte att jag skickar avtal direkt till kund, utan jag skickar det först till våra jurister för kontroll.
Demoskop har även skapat en opinionsagent som analyser Demoskops opinionsundersökningar och andra offentlig data.
– Vi får hjälp att se mönster i data eller hitta information som det annars tar lång tid att hitta. Det gör oss mer kompetenta som rådgivare.
Läser ni in konkurrenternas opinionsundersökningar?
– Nej, inte än. En del av SOM-institutets rapporter har vi läst in. Vi skapar däremot agenter åt våra kunder som innehåller data från andra undersökningsföretag om de vill det, så att de enkelt kan ’prata’ med sin data.
Ett femtontal av Demoskops kunder abonnerar på egna versioner av Stella, berättar Karin Nelsson. Och nu väntar en utlandslansering:
– Vi onboardar våra första internationella kunder nu. Då är det researchbolag. Men inga som vi har som konkurrenter i Sverige.
Vad är det för typ av researchbolag?
– Det är företag inom vårt internationella nätverk WIN (The Worldwide Independent Network of Market Research). Dessa företag liknar oss, fullserviceföretag som har samma utmaningar som vi har. De behöver automatisera, förenkla och utveckla sitt erbjudande. Vi integrerar Stella med deras egna ai-verktyg vilket möjliggör fantastiska produkter som vi kan dela med varandra.
Demoskop vill ta ett stort steg utanför Sverige. Stella lanseras på 37 språk. Det har knappt skett någon liknande lansering sedan Cint och Nepa expanderade internationellt under 2010-talet.
Karin Nelsson tänker sig att Stella ska användas av företag med olika sorters data som vill chatta med data oberoende av språk och skapa insikter.
– Det är nästan en fördel att vara ett litet svenskt företag eftersom generativ ai är språkoberoende. Hela Demoskop är som en utvecklingsavdelning eftersom alla arbetar med Stella och produkten är internationell by design.
De potentiella kunderna är företag och organisationer som har stora datamängder och vill ha en trygg miljö att arbeta i.
– Det har varit en dröm för mig att kunna utveckla och arbeta med det som kallas för ”big qual”, det vill säga att kunna jobba med kvalitativa metoder och låta tusentals människor svara. Det skapar insikter som verkligen kan beskriva varför människor gör som de gör. Via andra datakällor vet vi redan vad, hur och när.
Demoskop vill också vara lösningen på utmaningen många företag med kundtjänster har med att analysera alla svar som kunder uppmanas lämna.
– Stella analyserar och tematiserar dessa svar på ett ögonblick.
Demoskop tänker trycka på att behovet av traditionella undersökningar minskar när andra datakällor kan integreras, till exempel med kunddata, sociala medier, ljud och bild.
Går det att utföra politiska opinionsundersökningar på det här viset?
– Ja, delvis. Fathom är ett väldigt intressant företag med bas i Kanada som vi har en del dialoger med. De har bland annat jobbat med både Joe Bidens och Donald Trumps kampanjer. De använde just öppna svar från olika kanaler och analyserade dem framgångsrikt. Det är otroligt spännande.
Tror du att opinionsmätningarna till valet kommer att påverkas av ai?
– Vår metod kommer att vara densamma fram till valet, men vi genomför givetvis noggranna metodtester för att förstå hur vi kan bli ännu bättre.
Ytterligare inom: AI
Lunchwebinar: Nyheter i Stella Research Engine®
Alla pratar om AI, men hur gör man det till en verklig tillgång i verksamheten? Hur skapar man insiktsdriven styrning och tar kommunikationsarbetet till nästa nivå?
Välkommen på ett frukostseminarium där Demoskop och Cloudberry Communications delar med sig av sina erfarenheter av att implementera generativ AI – från första pilottest till full integration i verksamheten.
Läs merDemoskop blir medlem i AI Sweden
PRESSMEDDELANDE Stockholm, 2025-07-03 Demoskop blir första undersökningsföretaget att ansluta sig till AI Sweden, Sveriges nationella centrum för artificiell intelligens. Detta […]
Läs merLansering av Stella Research Engine™
Alla pratar om AI, men hur gör man det till en verklig tillgång i verksamheten? Hur skapar man insiktsdriven styrning och tar kommunikationsarbetet till nästa nivå?
Välkommen på ett frukostseminarium där Demoskop och Cloudberry Communications delar med sig av sina erfarenheter av att implementera generativ AI – från första pilottest till full integration i verksamheten.
Läs mer