Kontakta oss

Fördjupningar

Här har vi samlat inspirerande inlägg från olika skribenter på vår webbplats. En del är nyare, andra äldre. Det här är för dig som vill läsa mer hur en del trender har utvecklats och hur vissa saker trots förändringar i omvärlden alltid tycks bli vad de alltid har varit. Trevlig läsning!

DigitalPresencePro – 4 steg till en smart e-handel

Vi på Demoskop använder de nya möjligheterna med AI för att hjälpa våra uppdragsgivare att skapa en konkurrenskraftig e-handel.    […]

Läs mer

Medienytt från Demoskop

Oktoberöverraskning: Rekordnivåer för medieinvesteringar trots lågkonjunktur och mediemarknadens skiftande landskap Demoskop följer utvecklingen på mediemarknaden och vi vill belysa vilka […]

Läs mer

Ökad polarisering i synen på Israel

Efter Hamas överraskningsattack på Israel den 7 oktober och Israels efterföljande invasion av Gaza har nyheterna fyllts av historier om […]

Läs mer

AI: Människans nya medspelare

AI: Människans nya medspelare

Läs mer

Trenden att köpa och sälja kläder second hand ökar

Unga konsumenter banar vägen för second hand-shopping av kläder visade en undersökning Demoskop gjorde för Future Report för ett år […]

Läs mer

Digital mätbarhet, en översikt

Under 2019 lanserade Expertteam Mediekvalité, en expertgrupp i samarbete med Sveriges Annonsörer, en guide om digital annonsering i syfte att […]

Läs mer

Några valutor om svenskarnas ekonomi

Svenskarnas privatekonomi har varit ett av Demoskops kärnområden sedan starten. Bland kunderna återfinns åtskilliga banker och andra finansiella aktörer. Men […]

Läs mer

Du har väl aldrig använt bullet points #2?

Efter den uppmärksamhet som mitt första blogginlägg fick, har jag blivit ombedd att skriva ett nytt. De flesta av oss […]

Läs mer

Företagare – ekonomi, värderingar och åsikter

Gruppen företagare är på många sätt heterogen, allt ifrån den som väljer att ensam driva en egen verksamhet, som inte […]

Läs mer

Du har väl aldrig använt bullet points?

Du har förmodligen sett dussintals olika Powerpointrapporter under din livstid; men hur många minns du? Hur många gjorde ett långvarigt […]

Läs mer

Hur mäter man varumärket online?

En av de vanligaste frågorna jag får handlar om hur man ska mäta sitt varumärke online (även om många använder […]

Läs mer

Demoskops väljarbarometer 30 år

Demoskop har under 30 år kontinuerligt mätt den svenska väljaropinionen. Mätningarna var kvartalsvisa från 1990, men sedan 1998 görs de […]

Läs mer