Seminarium: AI i research
Torsdagen den 12 oktober hade vi ett två timmar långt seminarium, där vi presenterade fem AI-föreläsningar från olika områden.

Först ut var Mike Stevens från Insight Platforms. Hans föreläsning ”How generative AI will impact research & insights” gav både inspiration och nya insikter.

Karin Nelsson presenterade Demoskops AI-policy och lanserade vår egen modell Demoskop Stella, som vi tränar med vår egen data i en säker miljö.

Pelle Ahlin Olofsson presenterade hur man stegvis promptar för att analysera fritextsvar och kvalitetssäkra resultatet.

Erik Berling visade hur man kan analysera sina konkurrenters hemsidor på ett grundligt, konkret och effektivt sätt med stöd av ChatGPT.

Helen Borgardt och Angelica Cöster visade hur data kan visualiseras med stöd av Midjourney för bildgenerering. Kreativiteten kan stöttas, bildgenereringen blir mer effektiv och en presentation blir mer tilltalande med ett sammanhållet manér.

Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare för Aftonbladet, och Karin Nelsson hade ett samtal om hur Aftonbladet använder sig av AI i det redaktionella arbetet.

Efteråt hade vi lite mingel med förfriskningar och en fantastisk utsikt från lokalerna på Mäster Samuelsgatan 17.
Om du inte hade möjlighet att närvara vid seminariet eller vill se Mikes föreläsning igen, så hittar du den via knappen nedan:
Ytterligare inom: AI
Banbrytande insikter möter framtidens utmaningar
Vi på Demoskop har just släppt vår rapport om marknadsundersökningarnas framtid 2025 – och wow, vilken spännande resa vi har […]
Läs merFrukostseminarium: AI i kommunikationsarbete
Alla pratar om AI, men hur gör man det till en verklig tillgång i verksamheten? Hur skapar man insiktsdriven styrning och tar kommunikationsarbetet till nästa nivå?
Välkommen på ett frukostseminarium där Demoskop och Cloudberry Communications delar med sig av sina erfarenheter av att implementera generativ AI – från första pilottest till full integration i verksamheten.
Läs merSwedish Insighter & Demoskop – Seminarium: AI i undersökningsvärlden
En framgångsrik eftermiddag med Swedish Insighter & Demoskop Den 13 februari samlades branschkollegor för att utforska hur AI förändrar spelplanen […]
Läs mer