Guide: Så får du humor att fungera i reklam
Fungerar humor i reklam?
Alltsedan 1960-talet har humor varit en del av reklamen. Humor fångar vår uppmärksamhet, och därför används den ofta i reklam.
När en kampanj roar oss, blir vi på gott humör en stund. Tanken med humor i en kampanj är att vi ska bli vänligt inställda till den produkt som kampanjen handlar om. Humorns roll är alltså att få kampanjen att fungera bättre.
Forskning visar att humor ökar minnet och köpintensionen när det humoristiska budskapet stämmer överens med kampanjens mål och anses vara passande i produktkategorin. Det betyder att humoristisk reklam säkrar målgruppens uppmärksamhet, ökar minnesbarheten, övervinner försäljningsmotstånd och förstärker budskapets övertalningsförmåga.
Men exakt hur rolig kan man vara? Demoskop har mätt effekten av 10 000 kampanjer. Vi har gjort en del lärdomar om just det här med nivå på humor i reklam. Här är några av våra findings:
- Bjud gärna på lite underhållning. Skratt är något som förbinder alla människor, ett grundläggande behov som får oss att må bra.
- Gör inget som väcker anstöt.
- Var rolig, men bara lagom rolig. Annars negativa samband.
Så, att hitta rätt balans på det kreativa tenderar att vara en framgångsnyckel. Vi vet att kampanjer med humor har god förmåga att skapa en känslomässig koppling till konsumenterna, som i sin tur kan öka både intäkter och varumärkeskännedomen. Så, om du vill skapa varumärkestillväxt behöver du mäta effekten av dina kampanjer, så att du får ett kvitto på att din kampanj presterar i enlighet med dina varumärkesmål.
Här kommer en reklamfilm, som är lagom rolig.
Vill du veta mer? Kontakta Helen Borgardt, Head of Market & Communication (helen.borgardt@demoskop.se).
Ytterligare inom: Guider
Guide: 10 vanliga fallgropar när du bygger varumärke
… och hur du undviker dem Att ta fram en varumärkesstrategi kan verka utmanade men det behöver inte vara så […]
Läs merGuide: Så får du till den optimala mediemixen
Får du den överblick och analys över dina kommunikationsinsatser som du vill ha? Öka din förståelse för hur de olika medieslagen, […]
Läs mer