Demoskops nya affärsstrategi
Demoskops vd Karin Nelsson berättar i senaste numret av Veckans Brief om vår nya affärsstrategi.
Demoskop, som sedan starten 1989 varit ett undersökningsföretag, vill lämna den klassiska undersöknings branschen och ta positionen som ett nytt digitalt analysföretag. Och utvecklar tillsammans med Odyssey en produkt för att förstå konsumentbeteende och väljarbeteende.
– Vi satte en ny affärsstrategi i höstas och vår förflyttning hjälps av coronakrisen, säger Karin Nelsson, vd på Demoskop, och utvecklar:
– Positionen för den klassiska undersökningsbranschen är svår. Mängden data ökar, datakällorna blir fler och data blir dessutom allt billigare. Strategikonsulter är duktiga på att använda data och omvandla till konkret affärsnytta. Vi behöver bli mer agila och sätta oss in i kundernas situation för att inte fastna mittemellan.
Mittenpositionen, som en klassiska undersökningsbranschen intar, anser inte Karin Nelsson vara gångbar längre.
– Allt färre svarar på undersökningar. Priset på data sjunker. Möjligheten för företag och organisationer att använda andra källor än undersökningsbolagens undersökningar ökar. Många teknikföretag tar sig in på våra områden. Plattformsleverantörer tillhandahåller lösningar för att integrera olika datakällor, till exempel försäljningsdata, Google Analytics-data och undersökningsdata. Dessa olika källor kan sedan visualiseras i dashboards. Vem som helst kan titta på utvecklingen i realtid och fatta beslut om att ändra erbjudande, pris, kampanjer eller vad det nu kan vara i realtid. Man har ett agilt förhållningssätt och behöver inte vänta på en undersökning som är klar om ett par dagar. Beslutsunderlaget är good enough.
Karin Nelsson nämner telekombranschen som exempel:
– Där sitter många duktiga kollegor (från undersökningsbranschen) som upplever alltmer att de inte behöver prata med undersökare. De jobbar med egna data och har olika verktyg till att genomföra egna undersökningar. Däremot behöver de ha rådgivning för att förstå och utnyttja den fulla potentialen i sina system, för att kunna utveckla insight communities och för att få hjälp att fatta affärsstrategiska beslut. Så vi krokar arm med våra kunder helt enkelt och blir partners.
Karin Nelsson tror att det ”gamla sättet” att jobba med undersökningar nu måste kompletteras med databaserad information.
– Det nya sättet engagerar målgrupperna, det är pågående, personligt, fräscht och relevant. Genom denna kombination av traditionella undersökningar och data från olika datakällor kan vi idag analysera och svara på ’hur’, ’vad’, ’varför’ och vad det innebär för våra kunder och deras affärer på ett helt annat sätt än tidigare.
I Demoskops nya affärsplan kallar man sig inte för ett undersökningsföretag. Demoskop har antagit en ny mission. Den lyder: ”att vara kundens strategiska analyspartner genom att leverera insikter baserad på data av hög kvalitet och genom kvalificerad rådgivning bidra till kundens utveckling.”
Demoskop har också antagit en ny vision: ”att vara Sveriges ledande digitala analysföretag”
Demoskop definierar också om yrkesrollen:
– Vi går från att vara marknadsundersökare till en roll som insight professionals (insiktsproffs). Det innebär att rollen breddas. Vi måste behärska flera olika datakällor, se människan bortom datapunkterna, förstå att insikter handlar om storytelling och inse tidsaspekten i leveransen. Vi måste också känna oss bekväma med teknik.
Ompositioneringen innebär för Demoskop att marknaden öppnas och flera nya områden blir möjliga att verka inom. Ett område handlar om varumärkesrådgivning, där Karin Nelsson bedömer att det finns goda möjligheter att konkurrera med varumärkesbyråer som Evidence, Lynxeye och Pond
– Varumärkeskonsulter har varit duktiga väldigt länge, men har inte den analytiska kompetensen och analysförmågan som vi har.
Vilka andra nya konkurrenter träffar ni på i ert nya hörn?
– Det är strategikonsulter, managementkonsulter, men också kommunikationskonsulter. Men de har inte mångfalden av datakällor som vi har.
Karin Nelsson återkommer flera gånger till Grit Report, som bland annat rankar de mest innovativa undersöknings- och analysbolagen.
– I topp ligger de internationella jättarna Ipsos, Kantar och Nielsen. Sedan dyker nya aktörer upp som brittiska Zappi på plats fem.
Zappi erbjuder en tjänst där företag via nätet enkelt kan testa vad konsumenterna tycker genom en hel produktutvecklingskedja, från innovation och design till marknadsföring och reklam. Zappis kunder loggar in på deras hemsida och skaffar ett konto och gör till exempel ett förpackningstest genom att ladda upp bilder och sedan kommer det tillbaka en rapport helt automatiserat.
– Och det är enkelt och billigt.
Living Lens klättrar från plats 48 till 13 på Grit Reports lista. Företaget erbjuder videoinspelningar med respondenter. Röstsvaren transkriberas automatiskt och bilderna analyseras med hjälp av ansiktsigenkänning.
– Systemet är väldigt prisvärt och är ett bra exempel på hur förutsättningarna för branschen förändras. När machine learning och ai appliceras på kvalitativa undersökningar som tidigare tog veckor att analysera, är resultatet tillgängligt omedelbart och istället för ett tiotal svar, kan det handla om 100-tals eller 1 000-tals svar. Det är väldigt kraftfullt.
Högt på Grits ranking av innovativa företag ligger Google (plats 16), men även andra it-jättar som IBM (34) och Microsoft (46) har gått in på listan.
En del i Demoskops strategi är att paketera erbjudanden med olika teknikplattformar som bas. Avtal har slutits med Questback om insiktsgrupper, insight communities. Tillsammans med Odysseys teknik erbjuder Demoskop ett sätt att förstå väljarbeteenden. Demoskop arbetar med visualiseringsverktyget Tableau för att bygga dashboards. Samgåendet med Inizio för ett år sedan innebar ett fördjupat teknikkunnande för integration av olika plattformar och system.
– Även om det finns lösningar som vi själva erbjuder våra kunder, är vi agnostiska när det gäller vad kunderna har på sin sida. Vi gjorde ett bra grundarbete i höstas som har tjänat oss väl under krisen. Vi har haft fruktansvärt mycket att göra.
Demoskop har idag 20 konsulter.
Hur går affärerna i år?
– Vi har en reviderad budget och kommer att gå runt. Året började fantastiskt och vi har haft fullt upp att göra, men som för den övriga branschen har våra affärer under coronakrisen påverkats av den generella försiktigheten vilket lett till minskade investeringar. Nu upplever vi dock att saker och ting börjar lätta och inom vissa områden kan vi till och med se en ökning.
Ytterligare inom: Nyhet
Väljarbarometer december 2024
Stiltje i väljaropinionen Flera stora utrikesnyheter under den senaste perioden fått stor uppmärksamhet. Bland har annat en vapenvila mellan Israel […]
Läs merBoprisindikatorn december 2024
Hushållens förväntningar vänder ner inför 2025 Demoskops och SEBs Boprisindikator minskar med 8 enheter i december, från plus 50 till […]
Läs merFöretagarindikatorn december 2024
En försiktig uppgång i företagarnas framtidstro Demoskops och SEBs Företagarindikator, som visar företagares syn på verksamheten de kommande tre månaderna, […]
Läs mer