Så tar du varumärket till nya höjder
Frukostseminarium: Så skapar du den rätta mediemixblandningen utifrån given budget
Antalet tillgängliga datakällor har närmast exploderat och det är mer utmanande än tidigare att förstå hur marknadsföringen och de olika mediekanalerna påverkar försäljningen.
Se framför dig att du kör en reklamkampanj för glass samtidigt som det är väldigt bra väder. Är det då reklamen som har ökat försäljningen av glass, eller är det vädret som står bakom ökningen? Hur påverkar de kontextuella drivkrafterna ditt varumärke?
Med försäljningsmodellering samlar vi data grundat på alla dessa faktorer och lägger in det i en datamodell – precis som klimatforskarna gör. Istället för att försöka förklara vad som påverkar temperaturen, försöker vi förklara vad som påverkar försäljningen.
Men att enbart ha fokus på kampanjer som driver ökad försäljningsvolym på kort sikt brukar sällan vara positivt för varumärket på lång sikt. Det är viktigt att balansera kortsiktiga och långsiktiga marknadsinvesteringar för att stärka varumärket och säkra tillväxt över tid.
Kom och lyssna på denna spännande föreläsning om hur du optimerar din mediemix och hittar balansen mellan säljfrämjande åtgärder och mer långsiktigt varumärkesbyggande.
Du kan anmäla dig på länken här.
När?
Torsdag den 9 februari
Vi bjuder på frukost mellan 07:30 – 08:00
Seminariet startar 08:00 – 08:45
Var?
Mäster Samuelsgatan 17, 111 44 Stockholm
Medverkande:

Helen Borgardt
Affärsområdeschef Marknad & Media
Demoskop

Henning Tunsli
VD
Penetrace

Erik Berling
Senior konsult
Demoskop
Ytterligare inom: Nyhet
Väljarbarometer oktober 2025
Konstant blockskillnad, men rörlighet inom blocken Sedan förra väljarbarometern i september har en fredsplan mellan Israel och Hamas upprättats och […]
Läs merDemoskop söker praktikanter till vårt kontor i Stockholm under vårterminen 2026
Vill du få praktisk erfarenhet av att arbeta med opinionsundersökningar och samhällsanalys? Är du intresserad av att förstå hur människor […]
Läs merKommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs mer