Media misslyckas att informera om klimatkrisen
Endast en av fyra svenskar litar på journalister när det gäller klimatrapporteringen.
-”Klimatjournalistiken är i sin linda när det gäller att rapportera om de förändringar vi står inför. Medierna lyckas inte svara upp mot läsarnas och tittarnas förväntningar på rapportering inom området. Därför behöver all journalistik även ha ett klimatperspektiv.”
Detta och mycket annat blev sagt när mediechefer på de största svenska mediehusen diskuterade vilken roll och ansvar medier har när det gäller att informera om klimatförändringarna.
Medverkade gjorde Jan Helin, SVT, Jonathan Jeppsson, Aftonbladet, Björn Wiman, DN och Martin Ahlquist, SvD samt Karin Nelsson, Demoskop under ledning av Folke Rydén.
Ytterligare inom: Nyhet
Boprisindikatorn april 2025
Hushållen justerar ner sina boprisförväntningar Demoskops och SEBs Boprisindikator sjunker med 10 enheter i april, från plus 46 till plus […]
Läs merFöretagarindikatorn april 2025
Enmansföretagarnas optimism faller Demoskops och SEBs Företagarindikator, som visar företagares syn på verksamheten de kommande tre månaderna, minskar den här […]
Läs merSparkollen Q1 2025
Var femte vill spara mer på bankkonto SEB:s och Demoskops undersökning Sparkollen, som tar tempen på om hushållen planerar att […]
Läs mer