Media misslyckas att informera om klimatkrisen
Endast en av fyra svenskar litar på journalister när det gäller klimatrapporteringen.
-”Klimatjournalistiken är i sin linda när det gäller att rapportera om de förändringar vi står inför. Medierna lyckas inte svara upp mot läsarnas och tittarnas förväntningar på rapportering inom området. Därför behöver all journalistik även ha ett klimatperspektiv.”
Detta och mycket annat blev sagt när mediechefer på de största svenska mediehusen diskuterade vilken roll och ansvar medier har när det gäller att informera om klimatförändringarna.
Medverkade gjorde Jan Helin, SVT, Jonathan Jeppsson, Aftonbladet, Björn Wiman, DN och Martin Ahlquist, SvD samt Karin Nelsson, Demoskop under ledning av Folke Rydén.
Ytterligare inom: Nyhet
Demoskop söker seniorkonsult med affärsansvar
Demoskop ligger i branschens absoluta framkant vad gäller marknads- och opinionsundersökningar. Sedan mer än 30 år kombinerar vi tung expertis […]
Läs merSeminarium: Ett år efter valet
Måndagen den 11 september presenterade Demoskops Pelle Ahlin Olofsson rykande färska siffror om hur väljarna ser på Sverige ett år […]
Läs merÖkat intresse för byte till euro
Svenskarnas motstånd mot euron fortsätter minska. Demoskops och SEB:s nya euromätning visar att en folkomröstning idag skulle ge ”nej till […]
Läs mer