Nyttan med en kampanjmätning?
Demoskop har lång erfarenhet av att genomföra och analysera kampanjmätningar och kan ge tydliga rekommendationer avseende vad som fungerar bra respektive mindre bra i samtliga steg. Genom att vi utgår från medieplanen för kampanjen, så ger vi våra uppdragsgivare och mediebyrån ett tydligt underlag avseende vilka medieslag som har fungerat bra för att nå ut och skapa observation i olika delmålgrupper. Genom att ta del av briefen som reklambyrån har utgått ifrån för den kreativa utformningen och budskapet, så kan vi ge tydlig återkoppling i vilken utsträckning kampanjen uppskattats och förmedlat det som önskats.
- Vilka medier skapar observation för kampanjen?
- Förstår målgrupperna budskapet?
- Vad tycker man om utformningen?
- Väcker kampanjen intresse och skapar en positiv syn på varumärket?
I våra presentationer av kampanjmätningarna så har vi ett resonemang både med våra uppdragsgivare, mediebyrån och reklambyrån avseende om önskad effekt uppnåtts i form av en positiv påverkan i synen på varumärket och/eller en mer direkt effekt i form ökad försäljning. Samt vad som med fördel kan justeras till kommande kampanjer.
”Tack vare Demoskops standardiserade upplägg för att mäta utomhusreklam i Sverige och Norge kan vi mäta effekten av alla annonsörers varumärkeskampanjer på kontinuerlig basis. Det hjälper oss att skapa benchmark och hitta framgångsfaktorer för hur man når ut till sina målgrupper genom utomhusreklam. Demoskops datadrivna tillvägagångssätt och förmåga att kondensera komplex information till agerbara insikter gjorde det möjligt för oss att ge bättre rådgivning till våra kunder och detta har haft en betydande inverkan på vår framgång.”
Lisa Alf, Senior Advisor Business Insights, Clear Channel
Hur görs en kampanjmätning?
Genom våra kampanjmätningar följer vi upp hur många som sett/hört de olika delarna av kampanjen. Om man har förstått budskapet som önskas förmedlas och om det skapar ett intresse. Om man uppfattat vem som är avsändare. Vad man tycker om utformningen och varför. Om det förutom ett direkt intresse för köp också skapar en mer långsiktig förändring i synen på varumärket. Grunden i kampanjmätningarna är stegen nedan från observation till effekt.
Demoskops ekosystem för säker tillväxt
Vi ger dig nya kunskaper och insikter om din marknad, målgrupp, varumärke, kommunikation och affärsstrategi samt målsättningar. För att kunna ta välgrundade beslut behöver du en strategisk analyspartner som kan bidra till en säker tillväxt. Det behöver inte vara svårt, genom vårt ekosystem av undersöknings- och analysupplägg kan vi hjälpa dig med ett eller flera steg i din affärsplanering, från att sätta affärsmål till uppföljning och utvärdering av aktiviteter.
Kontaktperson
Helen Borgardt
Head of Market & Communication, Senior Advisor+46 70 567 74 50
helen.borgardt@demoskop.se