Partiledarförtroende december 2022
Flera partiledare tappar för december månads partiledarförtroende
Förtroendet för samtliga partiledare, utom Annie Lööf och Nooshi Dadgostar, sjunker i december månads mätning av partiledarförtroendet. Mest faller förtroendet för Ebba Busch och Johan Pehrson.
Ebba Busch förtroende minskar med 7 procentenheter jämfört med föregående månad. Hon ligger nu på samma förtroendenivå som Annie Lööf. Där ser vi som kontrast en marginell ökning på 1 procentenhet. Förtroendet för Johan Pehrson fortsätter dala sedan augusti månads topp i år. För december minskar stödet med 5 procentenheter. Jimmie Åkessons ser det tredje största förtroendetappet på 4 procentenheter.
Magdalena Andersson bibehåller ett stort förtroendeförsprång till Ulf Kristersson. De tappar med 2 respektive 3 procentenheter.


Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1530 intervjuer under perioden 22 november – 5 december, 2022 och är genomförd som en webbundersökning.
Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.
Frågan som ställdes var:
”Hur stort förtroende har du för …?”
Mycket stort förtroende
Ganska stort förtroende
Varken eller
Ganska litet förtroende
Mycket litet förtroende
Ytterligare inom: Nyhet
Kommunikationsguide 3: Framtidstrender inom kommunikationsmätningar
Marknadsföringslandskapet förändras i snabb takt. Nya tekniker, förändrade köpbeteenden och datadrivna metoder formar framtidens kommunikation. Som ledande aktör inom kommunikationsmätning […]
Läs merDemoskop söker praktikanter till vårt kontor i Stockholm under vårterminen 2026
Vill du få praktisk erfarenhet av att arbeta med opinionsundersökningar och samhällsanalys? Är du intresserad av att förstå hur människor […]
Läs merKommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs mer