Partiledarförtroende september 2022
- Pehrson tappar i topplistan för första gången sedan han tillträdde som partiledare. Det bör poängteras att han sedan han tillträdde som partiledare haft en stark tillväxt av förtroendesiffror fram tills nu. Samtidigt ökar andelen som har litet förtroende för Pehrson med 8 procentenheter.
- Det är fortsatt hög förtroendenivå för statsministern Magdalena Andersson och en marginell minskning från föregående mätning (1 procentenhet). Även för Andersson ökar andelen som har lågt förtroende för henne med fyra procentenheter. Det är fortfarande få väljare som har lågt förtroende för Andersson och Pehrson.
- Färre än tidigare har ett litet förtroende för Annie Lööf.
- Ebba Busch har med liten marginal något högre förtroendesiffror än Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson och har nu en ensam andraplacering. Kristersson låg i augusti månad på samma nivå som Åkesson och Busch.


Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1198 intervjuer under perioden 24 augusti– 29 augusti, 2022 och är genomförd som en webbundersökning.
Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.
Frågan som ställdes var:
”Hur stort förtroende har du för …?”
Mycket stort förtroende
Ganska stort förtroende
Varken eller
Ganska litet förtroende
Mycket litet förtroende
Vet ej/Ej svar
Ytterligare inom: Nyhet
Kommunikationsguide 3: Framtidstrender inom kommunikationsmätningar
Marknadsföringslandskapet förändras i snabb takt. Nya tekniker, förändrade köpbeteenden och datadrivna metoder formar framtidens kommunikation. Som ledande aktör inom kommunikationsmätning […]
Läs merDemoskop söker praktikanter till vårt kontor i Stockholm under vårterminen 2026
Vill du få praktisk erfarenhet av att arbeta med opinionsundersökningar och samhällsanalys? Är du intresserad av att förstå hur människor […]
Läs merKommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs mer