Viktigaste frågan november 2022
I viktigaste frågan för november 2022 ser vi små förändringar jämfört med oktober månad.
- Lag och ordning är fortsatt väljarnas viktigaste fråga (40%), följt av sjukvård (32%) samt energi och kärnkraft (22%).
- Den svenska ekonomin (+3) ökar något i betydelse och är nu väljarnas femte viktigaste fråga. Även din egen ekonomi (+3) ökar något i betydelse.
- Energi och kärnkraft har ökat över tid sedan sommaren och låg även på höga nivåer under föregående vinter då energipriserna låg högt.
- Skola & utbildning har under stora delar av 2022 legat som den tredje viktigaste frågan men har klättrat ned sedan september. Frågan är nu rankad som den sjätte viktigaste, ned från en fjärde placering i oktober månad.

Här är topp 10 i av allmänhetens val för viktigaste frågan november 2022 redovisade i grafen.
Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 1985 intervjuer under perioden 24 oktober – 31 oktober, 2022 och är genomförd som en webbundersökning.
Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.
Frågan som ställdes var:
”Vilka politiska frågor är viktigast för dig idag? Välj max tre.” Svarsalternativen är ej i ordning av hur allmänheten rankat dem nedan.
Lag & Ordning
Sjukvård
Skola & Utbildning
Flyktinginvandring
Klimat & Miljö
Integration
Försvar
Energi & kärnkraft
Den svenska ekonomin
Klasskillnader & Ekonomiska klyftor
Villkoren för äldre/Pensioner
Vinster/valfrihet i välfärden
Skatter
Äldreomsorg
Arbetslöshet & Sysselsättning
Din egen ekonomi
Trygghetssystemen
Jämställdhet
Antirasism
Bostäder
Företagens villkor
Internationella frågor
Barnomsorg
EU/Euro
Trafik & kommunikation
Kultur
Integritet på internet
Bistånd till fattiga länder
Arbetskraftsinvandring
Något annat, vad?
Tveksam, vet ej
Ytterligare inom: Nyhet
Stella gjorde Demoskop beroende av ai
Karin Nelsson, vd Demoskop är intervjuad i Veckans Brief om vår AI-satsning Stella Research Engine. Läs utdrag ur intervjun här: […]
Läs merKommunikationsguide 1: Skapa kampanjer som berör
Hur skapar man kommunikation som inte bara syns – utan också känns? Effektiv kommunikation kräver mer än kreativitet i dagens […]
Läs merSeminarium: Ett år till valet – Slaget om väljarna
Alla pratar om AI, men hur gör man det till en verklig tillgång i verksamheten? Hur skapar man insiktsdriven styrning och tar kommunikationsarbetet till nästa nivå?
Välkommen på ett frukostseminarium där Demoskop och Cloudberry Communications delar med sig av sina erfarenheter av att implementera generativ AI – från första pilottest till full integration i verksamheten.
Läs mer