”Effektsystemet” – Svensk branschstandard för marknadsföringseffekt
I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de långsiktiga effekterna – de som ska bygga lönsam tillväxt. Därför har Sveriges Annonsörer med representanter från marknad, media och analys tagit fram ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur man redovisar nyttan och effekterna av marknadsföring. Den omfattar utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer för hur de bör mätas och redovisas. Med i gruppen som har tagit fram Effektsystemet är Demoskops Peter Bryngelson. Hör honom berätta mer om detta hos Swedish insighters – Nätverket för marknadsanalys den 2 november.
Läs mer om evenemanget den 2 november här!
Ytterligare inom: Nyhet
Väljarbarometer oktober 2025
Konstant blockskillnad, men rörlighet inom blocken Sedan förra väljarbarometern i september har en fredsplan mellan Israel och Hamas upprättats och […]
Läs merDemoskop söker praktikanter till vårt kontor i Stockholm under vårterminen 2026
Vill du få praktisk erfarenhet av att arbeta med opinionsundersökningar och samhällsanalys? Är du intresserad av att förstå hur människor […]
Läs merKommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs mer