Du har väl aldrig använt bullet points?

Publicerat av
januari 22, 2020

Du har förmodligen sett dussintals olika Powerpointrapporter under din livstid; men hur många minns du? Hur många gjorde ett långvarigt intryck? Hur många stoppade dig från att ”lite snabbt” kolla på dina sociala medier under presentationen? Svaret är förmodligen inga!

Sanningen är att de flesta Powerpointrapporter skapas av personer med få kunskaper inom design och väldigt lite förståelse för principerna som gäller för att skapa en presentation som gör ett starkt intryck. Vikten av en visuellt välstrukterad rapport är inte att underskatta. En kunnig, karismatisk talare kan hålla publiken intresserad även om presentationen är full av text och bullet points (du har väl aldrig använt bullet points?)… men om presentationen istället skulle vara av högre visuell kvalitet skulle denne talare fullständigt äga sin publik!

Människor är skapade för att bearbeta bilder snabbare än text. Det tar endast några få millisekunder för en person att se, förstå och tolka en bild. Med rätt blandning av bilder, text, ljud, video och talarens röst kan man få fram det man vill verkligen säga till sin publik.

Utseendet är endast en del av det som skapar en bra presentation. Innehållet är så klart det absolut viktigaste, men har du inte en intressant och relevant story kan du lika gärna stanna hemma och kolla på Netflix. Utöver utseende och innehåll behöver man ett spännande sätt att leverera sin story. En erfaren talare kan lyfta en redan utmärkt rapport ännu högre.

Ett vanligt misstag många gör är att skapa en rapport med stora textstycken och bullet points (för du har väl aldrig använt bullet points?). Då blir publiken splittrad och måste välja mellan att lyssna på dig eller läsa all text. Istället för att skapa slides med långa texter som upprepar det du säger – försök att skapa slides som styrker det du säger. Då har du större chans att nå din publik och få din story att fastna.

Nu har du läst en hel del text och jag förstår att du vill få något utav detta… Helst någonting gratis! Så här kommer mina fem bästa tips för att skapa bättre rapporter som du kan använda i dina presentationer.

1: Välj max tre fonter och håll fast vid dem. Om du vill att texten ska skilja sig använd dig av formattering: färg, kursiv, bold osv. Du kan allokera olika uppgifter till dina olika fonter. En font används alltid till huvudrubrik, en annan till listor, en annan till textstycken osv.

Picture1

2: Använd en bild som en bakgrund som täcker hela din slide. Sedan kan man experimentera med skärpa, kontrast, färg osv. Välj en färg till din font som är i stark kontrast till din bakgrundsbild. Se alltid till att dina bilder har en tillräckligt hög upplösning.

3: Skär till dina bilder för att zooma in och fokusera på det som är viktigast för din story. Man kanske inte behöva se hela bilen om det är framlykten som driver din story. Behåll alltid original aspect ratio på dina bilder.

Picture2

4. Välj max fyra färger som komplimenterar varann. Blanda gärna varma och svala som ligger mitt emot varann i spektrumet. Tex. röd och grön, orange och blå. Om man har tre färger kan man utnyttja 60-30-10 regel för att rapporten ska kännas balanserad. 60% primärfärg. 30% sekondärfärg. 10% accentfärg.

Picture5

5. Sist men inte minst… Keep it simple! Om du har mycket information att bjuda på – dela upp det på flera slides istället för att försöka trycka in allt i en och samma slide. Less truly is more!

… och just det: Du har väl aldrig använt bullet points?

Dela: