Vilka är vi?

Publicerat av
mars 10, 2020

Vilka är vi som jobbar på Demoskop? För vissa av oss har siktet alltid varit inställt på market research och för andra var det slumpen som gjorde att de hamnade här. Våra bakgrunder skiljer sig från varandra; någon har jobbat med reklam på Mix Megapol och någon annan som PC utvecklare. Oavsett vilket så har Demoskop idag över 20 medarbetare med olika bakgrunder som av en eller annan anledning gjort att vi jobbar just här. Lär känna några av oss genom våra olika historier:

22 år i branschen

”År 1997 letade jag jobb som PC spelutvecklare. Spelbranschen såg inte riktigt ut som den gör idag och jag insåg snabbt att jag skulle behöva hitta något annat. Jag började jobba på ett bolag i Sundbyberg där vi var cirka 20 stycken medarbetare. Jag var i tjugoårs åldern och jobbade med admin och telefonintervjuer. Detta var 22 år sedan och jag är kvar i branschen!”

Från handelsstudier till research

”Själv läste jag ekonomi med inriktning på marknadsföring på Handels i Göteborg. Mer eller mindre för att jag inte visste alls vad jag skulle bli eller vad jag ville göra. Efter de där fyra åren var osäkerheten och förvirringen ungefär densamma men kanske på en högre nivå, så jag kompletterade med ytterligare lite studier i statistik. Efter studierna svarade jag på en platsannons i den lokala tidningen GP och saken var klar: jag skulle tillbringa min vakna tid på ett researchbolag.
Resten är, som ni vet, historia!”

Statistikutbildning och samhällsintresse

”Våren 2019 var jag på jakt efter ett deltidsjobb som passade med mitt samhällsintresse och min statistikutbildning. Jag kontaktade alla medlemmar i SMIF och Demoskop gav mig chansen, det är jag väldigt glad för! Får se om jag också är kvar i branschen år 2042.”

Halkade tidigt in på research genom en kompis

”Jag pluggade marknadsföring, psykologi och lite statistik. Så fantastiskt kul att få binda ihop alla de delarna i det vi gör nu! Hade nog redan medan jag pluggade en bild av att jag ville göra något åt det hållet. Halkade tidigt in på research genom en kompis som jobbade på Markör i Örebro och de behövde en projektledare för sina undersökningar. Kändes rätt bra att därifrån ta klivet vidare till webbyrå och mediebyrå och lite mer digitalt tänk.”

Screenshot 2020 03 10 at 11.02.25

”Du är ju musikalisk, då borde du vara duktig på analys”

”Även om jag gjorde en marknadsundersökning för Wasa bröd under studierna började min researchbana på Mix Megapol! Jag jobbade med reklam för några nätverkstationer samtidigt som jag försökte få en musikkarriär att funka (gick sådär). Dåvarande säljchefen på stationen kallade in mig och sa ”Du är ju musikalisk, då borde du vara duktig på analys!” Oklart samband måste jag säga men jag blev ansvarig för att redovisa radiomätningarna för ledningen och upptäckte att jag gillade det! Skickade ut några brev och dåvarande VD för Research International hörde av sig. Dom skulle precis slås ihop med Sifo och resten är historia”

Halkade av en slump in på ett föredrag om Statistikerprogrammet

”Jag ville bli barnpsykolog och var egentligen på universitetet för att lyssna på föredrag om detta men halkade av en slump in på ett föredrag om Statistikerprogrammet. Tyckte det lät kul och efter att ha läst en bok om terapi med barn lät mitt första val mindre lockande..  Jag lyckades dock kombinera de två ämnena och gjorde även en kandidatuppsats i psykologi. Detta ledde sen till att jag gjorde mitt magisterarbete inom psykologi och fortsatte efter det inom hälsa genom mitt första jobb på Karolinska, sen vidare till Rikspolisstyrelsen för att till slut landa i den mest intressanta branschen!”
Statistikkurs som väckte ett intresse

”Jag hade tänkt att bli pol.mag och då måste man ha litet statistik. Jag tänkte att jag skulle börja med det så att jag får det överstökat. På den vägen är det.”

Vikariat som banade vägen

”Jag hade läst elektronik och teknisk programmering efter gymnasiet. Eftersom jag var en usel programmerare läste jag ekonomi istället i Lund med siktet inställt på Bryssel och att få jobba med livsmedelsfrågor för LRF. Men i krisens tid -92 fick jag erbjudande om ett vikariat som programmerare på Sifos nyöppnade telefoncentral i Ronneby. Fortfarande usel programmerare, men en hygglig säljare och på den vägen är det.”

”På slump kryssade i att jag skulle läsa en kurs i statsvetenskap”

”Jag sökte en kurs i statsvetenskap för att jag tyckte ordet lät bra. Min syster läste juridik så då ville jag inte läsa det och resten av släkten var naturvetare och då ville jag absolut inte bli det heller. Efter 20 års slumpmässig färd befann jag mig till slut på en tankesmedja när jag fick frågan om jag inte ville jobba på Demoskop istället. Bakgrunden var nog att jag och en kollega här på Demoskop hade båda jobbat på ett forskningsinstitut ihop, och bakgrunden till att jag hamnade där var andra tillfälligheter, osv – ända tillbaka till den där eftermiddagen då mitt ungdomsjag lite på slump kryssade i att jag skulle läsa en kurs i statsvetenskap.”

Från fotomodell till researcher

”Min första kontakt med branschen var när jag pluggade på universitetet och jobbade lite extra åt klädmärket Dobber med analyser och undersökningar. I samma veva blev jag tillfrågad om jag ville jobba som fotomodell åt dem, vilket jag också gjorde för några av deras kollektioner. Oklart om jag hade gjort ett större avtryck i historien om jag valt modellkarriären framför research…”

Som ni ser så finns det många olika vägar in i researchbranschen. Vissa är sprikraka och andra hamnade här av en lycklig slump. Oavsett är Demoskop spetsat med de bästa kollegorna som gör Sveriges vassaste mätningar och analyser inom områden som varumärke & kommunikation, opinion & politik samt affärs- & verksamhetsutveckling.

Dela: