Demoskop

  • Startsida
  • Om Demoskop
  • Vad vi gör
  • Vår expertis
  • Aktuellt
  • Kontakt
  • Pressrum
  • Logga in
  • In English
Följ Demoskop
Meny
     
  • Opinion & Politik »
  • Företagande »
  • Privatekonomi »
  • Samhällsbyggande »
  • Varumärke & kommunikation »

Vår expertis

Opinion & Politik

Partiopinionen förändras ständigt. Vilka frågor engagerar väljarna mest just nu och vad tycker olika nyckelgrupper? I över 25 års tid har Demoskop analyserat politikens svängningar.

Läs mer »

Vår expertis

Företagande

Framtidsutsikter och förutsättningar för företagande påverkas av lagar och regler, men även av lokala attityder och beslut. Samtidigt blir hållbarhetsfrågor allt viktigare för företag och organisationer.

Läs mer »

Vår expertis

Privatekonomi

Vilka ekonomiska marginaler har hushållen och hur ser konsumtionsmönstren ut? Med omfattande undersökningar som sträcker sig långt tillbaka gör Demoskop ingående analyser av den ekonomiska utvecklingen.

Läs mer »

Vår expertis

Samhällsbyggande

Infrastrukturprojekt och bostadsbyggande har en avgörande ekonomisk betydelse. Samtidigt är projekten ofta kontroversiella där mycket står på spel för alla berörda.

Läs mer »

Varumärke och kommunikation är sedan många år en av Demoskops kärnkompetenser. Vår plattform för att bidra till kundernas utveckling är långa samarbeten med kommunikationsintensiva bolag, förståelse för dagens medielandskap och ett holistiskt analysfokus.

Läs mer »

Varumärke & Kommunikation


Att navigera sitt varumärke genom det alltmer diversifierade medielandskapet är en allt större utmaning för företag och organisationer. Här spelar kunskap om målgrupp, kanaler och effekten av olika kommunikationsinsatser en central roll. Demoskop har en specifik kompetens avseende de digitala kommunikationskanalerna som har blivit en allt viktigare del i medieplaneringen.

Vad vi gör:

  • Tracking. För att utvärdera varumärke och kommunikation över tid genomför vi löpande studier för våra kunder där varumärkets utveckling analyseras och hur kommunikationen understödjer denna utveckling.
  • Kommunikationsmätningar. Inom ramen för en tracking eller enskilda projekt (Ad hoc) analyserar vi våra kunders kommunikativa insatser. Detta inbegriper reklam, PR, sociala medier, influencersamarbeten eller kundens egna kommunikation och kan göras oavsett val av mediakanal. Huvudsyftet  med dessa mätningar är oftast att utvärdera effekt, dvs. påverkan på varumärket alternativ en mer taktisk effekt som försäljning, kontaktskapande etc.
  • Varumärkesundersökning. Genomförs för att vid ett givet tillfälle analysera ett varumärkes styrkor och svagheter i relation till konkurrenter. Denna studie görs både B2C och B2B och har ofta ett mer strategiskt, långsiktigt syfte.
  • Taggade kampanjmätningar. För att tydligare kunna utvärdera digital kommunikation arbetar Demoskop med så kallade taggade paneler. Via en cookie på panelisters laptop/mobil kan vi analysera faktiskt exponerade/ej exponerade personer utifrån hur de uppfattar olika typer av kommunikation. Ofta används Google Analytics i samband med dessa mätningar för att kunna koppla rörelsemönster till resultaten.
  • Konceptstudier. Genomförs för att utvärdera olika typer av koncept, tex kommunikativa koncept eller produktrelaterade.
  • Medianalyser. Denna typ av studie används ofta för att utvärdera effekt och ROI av olika mediakanaler, något som i dagens alltmer digitaliserade mediaklimat blir viktigare.

För att möta informationsbehoven har Demoskop ett antal analysverktyg, men lika viktigt är att förstå kundens specifika situation. Vi eftersträvar alltid en holistisk ansats i våra analyser vilket innebär att information om medieinvesteringar, digital kommunikation, PR, försäljningsstatisk mm inkluderas i analysen. Det är vår uppgift att förstå kundens situation, analysera tillgänglig information, ge svar på nya frågor och ta fram ett underlag som hjälper kunden i det strategiska och operativa arbetet.

Kontaktpersoner


Peter Bryngelson

Head of Brand & Communication Research

Varumärke och kommunikation, B2C och B2B, produkt- och konceptstudier och medierelaterade undersökningar.

Telefon: +46 73 522 55 50

E-post peter.bryngelson@demoskop.se

Fler medarbetare »

Carin Wegenius

Vice VD

Varumärke och kommunikation, läsvärdesmätningar, kundundersökningar, segmenteringar, arketypsbeskrivningar, business to business-undersökningar, kvalitativa intervjuer med professionella målgrupper

Telefon: +46 735 22 55 18

E-post carin.wegenius@demoskop.se

Fler medarbetare »

Peter Rosin

Senior Consultant

Marknadskartläggning, utvärdering av kommunal service, kundnöjdhetsfrågor, underlag för opinionsbildning, läsarundersökningar

Telefon: +46 735 22 55 31

E-post peter.rosin@demoskop.se

Fler medarbetare »

Erik Berling

Senior consultant

Varumärke och kommunikation, kundundersökningar, affärsrådgivning

Telefon: +46 73 522 55 52

E-post erik.berling@demoskop.se

Fler medarbetare »
Kontakta Demoskop
Demoskop AB
Mäster Samuelsgatan 17
SE-114 75 Stockholm
Vår växel har öppet mån-fre 8.30-17.
Telefon: +46 (0)8-506 455 00
E-post: info@demoskop.se

Följ Demoskop

© Demoskop AB 2018
Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du att cookies används. Ok