Svenskarna har en positiv bild av företagare. De allra flesta anser också att det är viktigt med ett bra företagsklimat. Men förutsättningarna för företagande är alltid i förändring. Politiska beslut, marknadsförutsättningar och kompetensförsörjning är några av de faktorer som spelar roll.
Demoskop har en unik position när det gäller förstå och beskriva företagandets förutsättningar i Sverige.
Det handlar exempelvis om framtidsutsikter, lokalt företagsklimat, hur lagar och regleringar påverkar olika verksamheter, företagares drivkrafter och vardag, innovationsklimatet, men också om hur beslutsfattare och allmänheten förhåller sig till företagande och centrala frågor som bland annat vinster och lönesättning.
Studierna görs ofta i opinionsbildande syfte, för att uppmärksamma väsentliga frågor eller för att identifiera hinder och möjligheter för ett positivt företagsklimat.
Några av våra kunder inom området företagande är:
Några exempel på publicerade studier är:
Opinionsanalys, politiska processer, public affairs, livsstil, vanor, värderingar
Telefon: +46 735 22 55 36
E-post anders.lindholm@demoskop.se
Fler medarbetare »Rådgivning och analys inom opinion och värderingar, kommunikation, kund- och organisationsutveckling
Telefon: +46 735 22 55 33
E-post per.hornsten@demoskop.se
Fler medarbetare »