Sakpolitik: Moderaterna har ett knappt övertag i sakägarskapet gällande Sveriges ekonomi
Gällande sagägarskapet över de olika sakpolitiska frågorna är det mycket små förändringar jämfört med föregående mätning. Moderaterna ökar något på frågan om Sveriges ekonomi (+3%) medan Socialdemokraterna minskar på frågorna klimat och miljö (-4%) samt företagande (-3%). Liberalerna fortsätter att öka i sakägarskapet gällande skola och utbildning: 16 procent av väljarna anser nu att Liberalerna har bäst politik i den frågan och partiet har därmed ökat sitt sakägarskap över frågan med procentenheter sedan mätningen i maj.
- S sakfrågeägare i 3 frågor: Vården, skola och barnomsorg samt jämställdhet
- Delat sakägarskap gällande äldreomsorgen mellan S och KD.
- M sakfrågeägare i 4 frågor: Sveriges ekonomi, jobben, försvar samt företagande
- Sd sakfrågeägare i 3 frågor: Invandring, integration samt lag och ordning
- MP är sakfrågeägare i 1 fråga: Miljö och klimat

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 3105 intervjuer under perioden 14-27 juni, 2022 och är genomförd som en webbundersökning.
Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.
Frågan som ställdes var:
”Vilket parti tycker du har bäst politik inom..?”
Sveriges ekonomi
Jobben
Vården
Skola och barnomsorg
Klimat och miljö
Invandringen
Integrationen
Lag och ordning
Försvar
Äldreomsorgen
Företagande
Jämställdhet
Ytterligare inom: Nyhet
Väljarbarometer oktober 2025
Konstant blockskillnad, men rörlighet inom blocken Sedan förra väljarbarometern i september har en fredsplan mellan Israel och Hamas upprättats och […]
Läs merDemoskop söker praktikanter till vårt kontor i Stockholm under vårterminen 2026
Vill du få praktisk erfarenhet av att arbeta med opinionsundersökningar och samhällsanalys? Är du intresserad av att förstå hur människor […]
Läs merKommunikationsguide 2: Undvik de 10 vanligaste misstagen i kampanjarbetet
Även erfarna marknadsförare kan hamna i fallgropar som gör att kampanjer tappar effekt. Med erfarenhet från decennier av reklammätningar har […]
Läs mer