Sista väljarbarometern inför riksdagsvalet – uppgång för de rödgröna partierna

Pressmeddelande 7 september, 2018

Både Socialdemokraterna och Moderaterna ser ut att göra stora förluster i det kommande riksdagsvalet. I den sista mätningen före valet mäts Socialdemokraterna till 4,5 procentenheter under sitt resultat 2014. För Moderaternas del är nedgången ännu större, 5,4 procentenheter.

En av de stora vinnarna är Vänsterpartiet som går mot ett mycket starkt valresultat och mäts till 9,8 procent, vilket är 4,1 procentenheter över resultatet 2014. Sverigedemokraterna går också mot en stor valframgång och ligger i den sista mätningen på 4,3 procentenheter över sitt resultat 2014. Däremot har Sverigedemokraternas backat under valrörelsen.

Kristdemokraterna försvarar sin uppåttrend i den sista mätningen och får 6,0 procent, vilket är 1,4 procentenheter över valresultatet 2014. För ett halvår sedan såg riksdagsplatsen ut att vara allvarligt hotad, och den snabba uppgången visar på en framgångsrik valrörelse.

Övriga partier samlade 1,5 procent i mätningen. Andelen osäkra uppgick till 10,5 procent.

Peter Santesson, chef för opinionsanalys på Demoskop:
– Tittar vi på opinionsläget nu är det fördel för det rödgröna blocket. Samtidigt får vi säga att övertaget inte är större än att det ligger inom felmarginalen. Vi ser ut att gå mot ett mycket jämnt val.

Läs mer på Demoskops hemsida