Som man frågar får man svar brukar det heta. När man ska bedöma kvaliteten i en undersökning handlar det dock mer bara själva frågan även om det givetvis är viktig. Hur många felkällor finns det? Det korta svaret är: pick your own number eftersom varje process i en survey innehåller moment som inte genomförs perfekt eller kan genomföras perfekt.
Det långa svaret är: Kvaliteten i en skattning mäts genom en beräkning av det sk mean squared error (MSE) som är summan av variansen och kvadraten av det systematiska felet (bias). Om man visste storleken på MSE för varje skattning skulle man kunna beräkna en äkta felmarginal. De felmarginaler som beräknas baseras vanligen på samplingvariansen och den slumpmässiga svarsvariansen enbart. Det gör att de flesta felmarginaler som publiceras är alldeles för korta. Man har nämligen inte brytt
sig om andra typer av fel och osäkerheter eftersom de inte är enkla att mäta eller för att man inte vet att dom finns eller att man tror att dom är så små att de inte behöver tas hänsyn till.
Det finns många ramverk för fel i undersökningar. Nedanstående är ett ramverk:
Så det finns i detta ramverk sex huvudgrupper och väldigt många undergrupper. Den enda grupp som har en egen teori är den första.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.