Kontakta oss
Nyhet

Omvärldsrapporten: Sveriges unga och deras privatekonomi


I samband med pandemin började tiotusentals unga svenskar att investera – en gigantisk ökning på relativt kort tid. Men vad har framtiden att bjuda på? Hur känner unga svenskar kring de förändringar som sker, vad är det som driver deras nya intresse, och hur kommer deras privatekonomiska strategier påverkas av saker som lågkonjunktur, krypto, NFT:er och aktiesparande i framtiden? Det tar Omvärldsrapporten nummer 2 fasta på.

Hur skiljer sig ungas, till och med 35 år, åsikter i frågor om sparande och ekonomi jämfört med äldre delar av befolkningen? Vilka skillnader finns mellan män och kvinnor? Stämmer det att kvinnor väljer att investera mer hållbart och hur ser intresset för krypto ut i olika demografiska grupper? Var inhämtar unga information om privatekonomi och hur ser tankar och attityder ut gällande riskspridning?

Några upptäckter gällande hållbara investeringar:

  • Nästan 3 av 10, 28 procent, av kvinnorna mellan 18-35 år uppger att de i första hand väljer sparalternativ som är miljömässigt och socialt hållbara.
  • Siffran för män i samma åldersgrupp är 16 procent.

I den kvalitativa delen av undersökningen finns det en tydlig uppdelning mellan hållbarhetsfokus gällande hållbar konsumtion och frågor om hållbart sparande. En deltagare i en av fokusgrupperna beskriver sitt förhållningssätt till hållbarhet, livsstil och sparande på följande sätt:

Hållbarhet är viktigt för mig i livet i övrigt, jag äter vegetariskt, köper inget nytt och cyklar överallt. Konstigt egentligen att jag inte har tagit det beslutet inom sparandet också, men har nog inte sett det via min bank?” – Kvinna, storstad, 27 år.

De få som anger att de reflekterat över frågan och samtidigt investerar i gröna företag/branscher/ fonder gör det med anledning av att de anser hållbara investeringar som framtidsorienterat och inte för att de ser ett egenvärde i hållbara investeringar. En intressant kartläggning givet det stora ESG-fokuset (Environment Social & Governance) som många börsnoterade bolag marknadsför och skriver om i sin kommunikation gällande investerarrelationer.

Aktörer på marknaden har en möjlighet att skaffa sig ett försprång genom att möta den här unga målgruppen där de faktiskt befinner sig, och förstå vad som driver deras intresse gällande privatekonomi och sparande. Inte minst kopplat till att skapa en långsiktig relation redan under de resurssvagare åren, och underlätta för dem att ta det från ett intresse till ett agerande.

Om samarbetet:
Beyond Research och Demoskop har valt att samarbeta och erbjuda en gemensam rapport som inte bara genomsyras av hög data- och analyskvalitet utan även syftar till att skapa mer holistiska insikter. Beyond Research och Demoskops respektive expertområden inom kvalitativa och kvantitativa mätningar gör att rapporten kan erbjuda både makro- och mikroperspektiv i aktuella trender och omvärldsfrågor. Omvärldsrapporten är ett naturligt steg för både Demoskop och Beyond Research som strävar efter att ge sina kunder ett maximalt mervärde och fördjupade insikter och räds inte för att vara nytänkande i arbetet för att uppnå dessa mål.

Vill du veta mer, kontakta:


Demoskop
Anton Landehag
anton.landehag@demoskop.se
073 522 5220

Priset för rapporten är 15 000:- du kan även kontakta oss för offert här.


Ytterligare inom: Nyhet

Visa alla inom: Nyhet