Utomhusmediet fungerar väl under coronapandemin!

Publicerat av
juni 26, 2020

Demoskop mäter löpande de utomhuskampanjer som Clear Channel genomför. Under våren har det varit fokus på att följa utvecklingen och analysera effekterna av coronapandemin.

– Det är intressant att konstatera att även om den genomsnittliga observationsnivån för dessa kampanjer minskat marginellt under mars -maj så har andelen som tycker om reklamen, förstår dess budskap och avsändare varit bättre än genomsnittet för 2019, säger Peter Bryngelson ansvarig konsult.

Lena Holmgren, analysansvarig för kampanjmätningar på Clear Channel säger: – Vi har fört många intressanta diskussioner med kunder om kommunikation och utomhusmediet under denna period. Det har varit viktigt för oss att själva se hur vårt medium fungerar när så många har ändrat sina vanor och arbetat hemifrån. Vi kan se att många är utomhus, men rör sig i andra områden, nära hemmet och vi har anpassat en del av vårt erbjudande efter det.
Vi är glada att konstatera att observationerna totalt sett ligger på nästan samma nivå som vanligt. Flera kampanjer har visserligen förlängts, men ändå bra resultat.

Vi kan se i Demoskops analyser att kampanjer för vanliga produkter och tjänster är ännu mer omtyckta nu, ger högre positiv effekt och också upplevs trovärdiga och relevanta. Det är tydligt att vanlig reklam uppskattas även i Corona-tider.

Demoskop och Clear Channel har samarbetat i många år. Det har varit mycket intressant att kunna utvärdera utomhusreklam under en så extrem period som denna och glädjande att konstatera så positiva resultat.
 

Läs gärna mer om Clear Channels arbete här

Dela: