Demoskop kartlägger byrålandskapet

Publicerat av
januari 20, 2010
Reklambyrån anses fortfarande vara det viktigaste byråsamarbetet för att utveckla marknadskommunikationen, anser 58 procent av marknadscheferna. Undersökningsföretagen (26 procent), webbyrån (24 procent) och mediebyrån  (23 procent) följer därpå medan pr-byrån är prioriterad av endast 12 procent.
 
Framöver spår dock marknadscheferna att bilden kommer att förändras. Reklambyrån kommer då falla till 45 procent och då hamna på samma nivå som webbyrån (45 procent) och pr-byrån (43 procent). Undersökningsföretagen anses också bli en viktigare samarbetspartner (36 procent).
 
Peter Bryngelson, senior konsult på Demoskop:
– Att analysen är ett stort stöd i kommunikationsarbetet är en slutsats som är självklar för oss, resultatet i undersökningen indikerar att vi inte är ensamma i den uppfattningen.
 
Undersökningen visar även att en knapp majoritet är nöjda med sin marknadskommunikation. Av de som är nöjda, genomför 74 procent löpande kommunikations-/varumärkesmätningar.
 
Demoskop genomförde undersökningen i samarbete med Sveriges Annonsörer. Sammanlagt intervjuades 126 marknadschefer.
 
Hela rapporten kan du nå här
Dela: