Kontakta oss
Fördjupningar Kommunikation

Du har väl aldrig använt bullet points #2?

Efter den uppmärksamhet som mitt första blogginlägg fick, har jag blivit ombedd att skriva ett nytt.

De flesta av oss har använt Powerpoint någon gång för att skapa rapporter. Man väljer en mall, lägger in text, en ikon eller två, kanske en rolig bild på en katt som kämpar sig uppför ett träd och bullet points… en jädrans massa bullet points! Och voilà, job done! Eller?

De mest inspirerande talarna har för länge sedan gjort sig av med text-tunga rapporter och istället lutat sig mot mer visuella presentationer.

Varje dag skapas mer än 35 miljoner Powerpoint rapporter och miljontals timmar spenderas på presentationer. Vad sägs då om ytterligare fem tips som kan göra dig till en Presentationsguru?

Tips 1:

En bra presentation står på tre ben kan man säga. Det är viktigt att tänka på alla tre aspekter för att lyckas. Om man tittar på bilden nedan som ett exempel har jag gjort några saker som skapar ett symmetrisk intryck.

· Orden ”Innehåll” och ”Presentation” är på samma höjd (vågrätt).
· Ordet ”Innehåll” är flyttat till vänster för att skapa symmetri.
· Ordet ”Visuell Design” är centrerat under det mittersta benet.
· Orden är rosa i stark kontrast till pallen som är naturfärgad.

Dessa små åtgärder skapar en tilltalande bild som vi gillar att titta på. Så kallad ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response).

Tips 2:

Skapa en story med en början, en mitt och ett slut. Engagera publiken med en snapshot av problemet. Visa sedan exempel på hur saker och ting ser ut idag och visa sedan hur saker och ting skulle kunna bli! Det är viktigt att avsluta positivt. Målet är att publiken är engagerad och förstår budskapet.

Tips 3:

Försök att ha så lite text som möjligt på dina bilder och att texten är lättläst. Tänk på vilket typsnitt och fontstorlek du använder. Undvik alla typsnitt som ser ut som ”handstil”. De blir bara svårlästa. Det är viktigt att alla i publiken kan läsa det som står (även de som sitter längst bak).

Tips 4:

Det finns studier som tyder på att de första och sista 30 sekunderna av din presentation är viktigast. Det är då du skapar intresse och engagemang! Försök därför att alltid börja och sluta på ett starkt sätt.

Tips 5:

Sist, men inte minst; undvik om möjligt alla standardbilder/-ikoner som finns i Powerpoint. Publiken upplever det som oinspirerande och tråkigt. Varför inte använda några av dina egna bilder för att det ska bli lite mer personligt?

… och just det: Du använder väl inte bullet points?


Ytterligare inom: Fördjupningar

Visa alla inom: Fördjupningar