Är Clubhouse här för att stanna?

Publicerat av
februari 16, 2021

Foto: William Krause, Unsplash

Clubhouse är den röstbaserade appen som många talar om just nu, men som lanserades redan våren 2020. Det var dock under början av 2021 som Clubhouse började bli populärt i Sverige, nu är den appen som alla talar om (och lyssnar på). Men vad är egentligen Clubhouse? Vad finns det för möjligheter som andra sociala medier inte kan erbjuda?

Clubhouse lanserades i april 2020 i USA och är en röstbaserad app där användarna träffas i olika digitala rum för att samtala med varandra. Vissa rum är mer uppstyrda än andra där det finns moderatorer som styr samtalet, medan i andra rum är samtalet fritt. De samtalsämnen som diskuteras kan variera från det senaste avsnittet av någon populär realityserie till frågor som är aktuella i samhällsdebatten. I Sverige har appen fått ett stort genomslag hos journalister, medieprofiler, influencers, politiker och opinionsbildare vilket har gjort att Clubhouse har kallats för ett mini-Almedalen. Det som ger Clubhouse en känsla av exklusivitet är att du endast kan få tillgång till appen via en inbjudan, när du väl har blivit inbjudan får du möjlighet att bjuda in ytterligare två personer.

Timingen för lanseringen av Clubhouse kunde inte ha varit mer läglig, mitt under en brinnande pandemi där människor är beredda att göra nästan vad som helst för mänsklig interaktion. Nu erbjuds möjligheten att kunna prata med människor som du kanske aldrig hade kommit i kontakt med annars på ett avslappnat sätt. Vissa politiker har insett möjligheten med att kunna tala direkt med väljarna på Clubhouse, Hanif Bali (M) och Nooshi Dadgostar (V) är exempel på politiker som har använt appen. Hanif Bali diskuterade problem i förorterna medan Nooshi Dadgostar anordnade en frågestund där lyssnarna kunde fråga vad som helst. Med det stundande valet år 2022 är en framtidsspaning att Clubhouse kommer att bli ett viktigt forum för politikerna. En annan flitig Clubhouse-användare är retorikexperten Elaine Eksvärdsom på onsdagar klockan 12 håller rummet ”Vad fan säger man?” där lyssnarna erbjuds personlig coachning för sina kommunikationsproblem, allt ifrån hur man bäst löneförhandlar till hur man gör slut med sin partner på ett bra sätt.

Clubhouse värderades till 100 miljoner dollar i maj 2020 och beräknas idag vara värt en miljard dollar. Antalet användare beräknas vara över 10 miljoner i veckan och ökar i en stadig takt – men är Clubhouse här för att stanna? Det finns mycket som talar för att det talade ordet vinner mark över det skrivna ordet, ett exempel på detta är poddarnas och ljudböckernas popularitet. På så sätt ligger Clubhouse helt rätt i tiden men appen har fått motta en del kritik då användarnas data har läckt. Kritiker menar att det finns en stor risk att användarnas samtal spelas in och kan hamna i fel händer. Alex Stamos, tidigare chef för säkerheten på Facebook twittrade att Clubhouse inte kan garantera integriteten för några konversationer som hålls i appen.

Hur framtiden för Clubhouse blir återstår att se men en sak som är säker är att dagens digitala medielandskap är i ständig förändring. Den som inte förstår användarnas intressen och beteenden riskerar att snabbt hamna på efterkälken.

Dela: