Expertområde

Företagande och Privatekonomi

Vi kartlägger förutsättningarna för företagande

Förutsättningarna för företagande är alltid i förändring. Politiska beslut, marknadsförutsättningar och kompetensförsörjning är några av de faktorer som spelar roll. Demoskop har en unik position när det gäller förstå och beskriva företagandets förutsättningar i Sverige.

Det handlar exempelvis om framtidsutsikter, lokalt företagsklimat, hur lagar och regleringar påverkar olika verksamheter, företagares drivkrafter och vardag, innovationsklimatet, men också om hur beslutsfattare och allmänheten förhåller sig till företagande och centrala frågor som bland annat vinster och lönesättning. Studierna görs ofta i opinionsbildande syfte, för att uppmärksamma väsentliga frågor eller för att identifiera hinder och möjligheter för ett positivt företagsklimat.


Vi tar temperaturen på hushållens ekonomiska situation

Hur hushållens ekonomiska situation ser ut har avgörande betydelse både för företagen och samhällsutvecklingen. Hur förändras situationen för olika samhällsgrupper? Vilka ekonomiska marginaler har hushållen? Hur ser konsumtionsmönstren ut, och hur ser allmänheten på de ekonomiska framtidsutsikterna?

Våra undersökningar av svenskarnas uppfattningar om den egna ekonomin är omfattande och sträcker sig långt tillbaka. Här finns ingående kunskap om allt från hushållens oro och trygghet till deras framtidsförväntningar och ekonomiska uthållighet.

I vår årliga livs- och värderingsstudie följer vi exempelvis centrala frågor som boendekostnader, sparande, pensioner och konsumtionsbeteende.

Sedan 2003 har Demoskop ett samarbete med SEB där vi månatligen mäter allmänhetens förväntningar på bostadspriserna och andra frågor relaterat till boendekostnader, den sk Boprisindikatorn.

Boprisförväntningarna fortsätter att rusa

Boprisindikator ökar med ytterligare 12 enheter i oktober, från 46 till 58 och är nu på en betydligt högre nivå än innan coronapandemin slog till. På regional nivå är det fortsatt små skillnader och indikatorn ligger i de sex regionerna mellan 47 och 60. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå fortsätter att sjunka och ligger i oktober på 0,35 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån ligger kvar på 2 procent, samma låga nivå som förra månaden. Det visar Demoskops och SEBs Boprisindikator för oktober 2020.

I samarbete med SEB genomför Demoskop varje månad sedan 2003 en mätning i syfte kartlägga allmänhetens bild av hur villa- och bostadsrättspriserna kommer att utvecklas framöver. Undersökningen mäter också vad man tror om reporäntans utveckling och huruvida man planerar att binda sina rörliga räntor, i de fall man har några, inom kort eller inte.

Demoskops och SEBs Boprisindikator är skillnaden mellan andelen som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på 58 vilket är en uppgång med 12 enheter från förra månaden.

Andelen hushåll som tror på stigande priser ökar med 10 procentenheter från förra månaden till 65 procent. Andelen hushåll som tror på sjunkande priser det kommande året uppgår nu till 7 procent, att jämföra med 9 procent föregående månad. Andelen som tror på oförändrade priser minskar från 29 till 22 procent. Boprisindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser.

På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens reporänta om ett år svarar de i genomsnitt att reporäntan kommer att ligga på 0,35 procent. Det är en minskning med 0,04 procentenheter jämfört med förra månaden.

Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina lån svarar 2 procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är på samma låga nivå som förra månaden. Andelen som säger att de idag endast har rörlig ränta på sina lån ökar med 1 procentenhet till 23 procent medan andelen som har bunden ränta minskar med 1 procentenhet till 24 procent. Andelen som uppger att de har en kombination av bunden och rörlig ränta på sina bostadslån minskar också med 1 enhet till 21 procent.

På regional nivå redovisas Boprisindikatorn som ett medelvärde av de två senaste månaderna. Det bidrar till statistisk stabilitet men vid särskilt stora och snabba förändringar, som de vi upplever för närvarande, innebär det också en eftersläpning i de regionala siffrorna vilket försvårar jämförelser med siffrorna för riket. Under oktober ökar indikatorn i alla delar av landet. Störst ökning ser vi i Östra Götaland, där Boprisindikatorn stiger med 17 enheter från 42 till 59. Resterande regioner ligger i ett spann mellan 47 och 60. Svealand utom Stockholm steg från 38 till 47, Norrland från 40 till 52 och i Skåne steg indikatorn från 47 till 60. Den minsta ökningen står Stockholm och Västa Götaland för där indikatorn steg med 3 respektive 5 enheter till 47 respektive 55. SEB:s privatekonom Jens Magnusson säger bla i deras pressmeddelande kring den senaste mätningen:

Bostadsmarknaden går för närvarande väldigt starkt med stigande priser för småhus, bostadsrätter och fritidshus. Den osäkerhet hushållen kände i början av pandemin är försvunnen. Boprisindikatorn har på fem månader stigit med hela 84 enheter och förväntningarna är nu på en nivå vi inte sett sedan augusti 2017. Låga räntor, stor efterfrågan och den faktiska prisutvecklingen driver hushållens snabbt stigande boprisförväntningar.

Att bara 2 procent planerar att binda räntan är lågt i ett historiskt perspektiv. Det kan förstås förklaras av att ränteförväntningarna är låga och sjunkande och den trenden har stärkts under pandemin. Samtidigt är en hel del av de bundna räntorna för närvarande lägre än de rörliga vilket talar för att det ändå borde vara attraktivt för ganska många.

Om undersökningen:

Denna undersökning bygger på cirka 1 000 webbintervjuer inom ramen för en onlinepanel. Undersökningen genomfördes under perioden 29 september till 5 oktober. Fram till och med december 2019 genomfördes Boprisindikatorn med hjälp av telefonintervjuer.

Kontaktpersoner

Carin Wegenius

Senior Consultant

Varumärke och kommunikation, läsvärdesmätningar, kundundersökningar, segmenteringar, arketypsbeskrivningar, business to business


Per Hörnsten

Senior Advisor

Rådgivning och analys inom opinion och värderingar, kommunikation, kund- och organisationsutveckling


Anders Lindholm

Senior Advisor

Opinionsanalys, politiska processer, public affairs, livsstil, vanor, värderingar